مورد عجیب ضربه‌مغزی دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا

دیپلمات‌های آمریکایی که در سال ۲۰۱۶ به کوبا اعزام شدند، بیماری عجیب را تجربه کردند که شدت آن در تعدادی از آنها به اندازه‌ای بالا بود که دولت آمریکا مجبور شد آنها را به آمریکا بازگرداند.

براساس گزارش فیوچریزم، این بیماری علائمی مانند کم‌شنوایی یا ناشنوایی، سرگیجه شدید و تورم مغزی داشت. این رویداد اولین‌بار توسط AP و در آگوست 2017 گزارش شد.

ابتدا برخی از دیپلمات‌ها گزارش کردند که صداهایی عجیب و غریب در خانه یا اتاق هتلهایشان می‌شنوند. پس از چند روز سردرد‌های شدید و ناشنوایی آغاز شد. CNN گزارش کرده‌است که تعدادی از دیپلمات‌های کانادایی نیز نشانه‌هایی مشابه را گزارش کرده‌اند.

این رویداد برای وزارت کشور آمریکا به یک معما تبدیل شده‌بود تا اینکه در نهایت پس از تجسس‌های فراوان،‌ابزار صوتی پنهانی که در نزدیکی سکونتگاه دیپلمات‌ها پنهان شده‌بود،‌به عنوان مقصر اصلی معرفی شد. اگرچه FBI پنج ماه بعد احتمال وجود چنین ابزاری را رد کرد،‌ اما پیش از آن رابطه آمریکا و کوبا برسر این موضوع دچار آسیب شد در حدی که با وجود تکذیب استفاده از سلاح صوتی علیه دیپلمات‌های آمریکایی توسط کوبا، امریکا دیپلمات‌های کوبایی را از کشور اخراج کرد.

اکنون، پس از گذشت دو سال از آن رویداد، گزارشی جدید که توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا انجام گرفته زوایای بیشتری از این معما را آشکار ساخته‌است. محققان در این گزارش اعلام کرده‌اند دیپلمات‌ها تنها علائم آسیب‌زایی مانند سردرد و اختلال حافظه و تورم مغزی را تجربه کرده‌اند، بلکه دچار ضربه مغزی شده‌اند، بدون اینکه ضربه‌ای به سرشان وارد شده‌باشد.

در این تحقیق که روی 21 نفر از 24 دیپلمات آمریکایی حاضر در کوبا انجام گرفته، محققان تایید کرده‌اند این افراد بدون داشتن سابقه آسیب مغزی،‌دچار آسیب‌دیدگی شدید شبکه‌های مغزی شده‌اند.

به گفته داگلاس اسمیت مدیر مرکز آسیب‌های مغزی دانشگاه پنسیلوانیا،‌تقریبا هر متخصصی که این افراد را معاینه کرده‌است، اطمینان حاصل کرده که آنها دچار ضربه مغزی شده‌اند. وی تاکید می‌کند این مطالعات هنوز در مرحله اولیه قرار دارند.

اگرچه این گزارش وجود سلاح صوتی را به طور کامل رد نکرده‌است، اما اسمیت و همکارانش توضیح داده‌اند که صوت در رنج قابل شنیدن (20 تا 20 هزار هرتز) نمی‌تواند آسیب‌های مداومی را به سیستم عصبی مرکزی وارد کند از این رو احتمال می‌دهند اصواتی مرتبط با منابعی دیگر در این رویداد دخالت داشته‌اند. گروهی دیگر از محققان تاکید دارند هیچ سلاح صوتی شناخته‌شده‌ای با توانایی ایجاد چنین آسیبی وجود ندارد.

این یافته‌ها تایید می‌کنند که دیپلمات‌های آمریکایی واقعا و بدون وجود ضربه به سر دچار ضربه مغزی شده‌اند، و این تنها چیزی است که از زمان انتشار خبر وقوع رویداد تاکنون درباره آن کشف شده‌است. هنوز کسی نمی‌داند چه کسی یا چه ابزاری عامل بروز این آسیب‌ها شده‌است. محققان احتمال همه‌چیز را در نظر گرفته‌اند، از نوعی بیماری غیرمنتظره تا سلاح صوتی مرموز و ناشناخته.

کشف رازی قدیمی در زیر شاهکار پیکاسو

محققان آمریکایی با استفاده از تکنیک جدید اسکن موفق شدند نقاشی را که در زیر یکی از شاهکارهای پابلو پیکاسو پنهان شده‌بود را کشف کنند.

براساس گزارش BBC، در زیر نقاشی مشهور "زن قوزی" محققان موفق به کشف نقاشی از چشم‌انداز شهر بارسلونا شده‌اند، اثری که پیکاسو از آن برای پایه نقاشی زن قوز کرده از آن استفاده کرده‌است.

سیستم ایک ری فلورسنت جدید که در این کشف مورد استفاده قرار گرفته‌است نسبت به سیستم‌های اسکن هنری دیگر ارزان‌قیمت‌تر و در عین حال قابل حمل است از این رو هر گالری هنری می‌تواند به این سیستم دسترسی داشته‌باشد.

اثر زن قوزی یکی از آثار به جا مانده از دوران آبی پیکاسو ( سال‌های 1901 تا 1904 که پیکاسو در این دوره بیشتر از طیف رنگ آبی و سبز برای نقاشی استفاده می‌کرد) بوده‌است. آنچه توجه محققان را به خود جلب کرده این است که منظره چشم‌اندازی که در زیر این نقاشی پنهان شده، و احتمالا اثر یکی از هنرجویان پیکاسو بوده‌است،‌90 درجه چرخیده و سپس مورد استفاده قرار گرفته‌است. حد‌فاصل میان تپه‌های پس‌زمینه به خمیدگی پشت زن تبدیل شده‌است.

محققان هیجان‌زده از آنچه در زیرا این شاهکار هنری یافته‌اند، می‌گویند این نقاشی می‌تواند تاریخ دقیق و محل خلق نقاشی را مشخص کند. پیکاسو به کشیدن نقاشی روی بسیاری از آثارش در دوره آبی شهرت دارد،‌اما کسی نمی‌دانست که تابلوی زن قوز کرده نیز در دسته همین آثار قرار دارد.

محققان امیدوارند با این سیستم جدید اسکن بتوانند اسرار بیشتری را از دل آثار نقاشی مشهور جهان بیرون بکشند.

۶۰ هزار سرباز چینی به نبرد با آلودگی هوا می‌روند

چین ۶۰ هزار سرباز را به خدمت گرفته‌است تا با افزایش بافت جنگلی در کشور بخشی از معضل بزرگ آلودگی هوا را مهار کنند. براساس گزارش ایندیپندنت، آلودگی‌هوا درحال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات چین به شمار می‌رود، اما این کشور به تازگی تلاش‌هایی برای رفع این مشکل داشته‌است: در سال 2017 تصمیم گرفت 40 درصد از کارخانه‌هایش را تعطیل کند و از تصمیمش برای ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی خبرداد. در سال 2018 به محل ساخت بزرگترین برج جاذب آلودگی در جهان تبدیل شد، سازه‌ای که می‌تواند کیفیت هوای اطراف خود را 15 درصد بهبود دهد.

این کشور 208 میلیون هکتار جنگل دارد و امیدوار است بتواند در سال جاری میلادی میزان پوشش جنگلی خود را از 21 به 23 درصد افزایش دهد. برای انجام اینکار 60 هزار سرباز ارتش آزادی‌خواه خلق چین و همچنین نیروهای پلیس این کشور را به کار گرفته‌است تا در کمتر از دو دهه پوشش جنگلی این کشور به 26 درصد برسد.

بیشتر این نیروها به استان به شدت آلوده "هه‌بی" در نزدیکی پکن اعزام شده‌اند زیرا این منطقه یکی از اصلی‌ترین نقاطی است که در مشکل آلودگی هوای چین تاثیرگذار است و قرار است بافت جنگلی این منطقه تا دو سال آینده 35 درصد افزایش پیدا کند.

اگرچه افزایش پوشش جنگل در چین نشان از آن دارد که دولت این کشور موضوع آلودگی هوا را بسیار جدی گرفته‌است،‌اما افزایش تعداد درختان به تنهایی قادر به بهبود کیفیت هوای این کشور نیست،‌و با تلفیق اقداماتی دیگر مانند ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی می‌تواند تاثیرگذاری خود را نشان دهد.

تکمیل بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان در مصر

دولت مصر تصمیم دارد بیشتر از همیشه از انرژی خورشید به عنوان منبع برق استفاده کند،از این رو به سرعت درحال تکمیل بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان است، نیروگاهی که به زودی و تا سال آینده میلادی به بهره‌برداری خواهد رسید.

براساس گزارش رویترز، یکی از اولین دستگاه‌های تولید انرژی خورشیدی در جهان اولین بار در سال 1913 توسط فرانک شومن در محله المعادی قاهره نصب شد، فردی که پیش‌بینی کرد شمال آفریقا در آینده به مرکز انرژی خورشیدی سیاره زمین تبدیل خواهد شد.

اکنون این‌طور به نظر می‌آید دولت مصر تصمیم دارد پیش‌بینی این پژوهشگر و مخترع آمریکایی را به واقعیت تبدیل کند از این رو است که تعداد زیادی متخصص و کارگر در نزدیکی سد معروف اسوان در جنوب مصر شبانه‌روز در حال ساختن نیروگاهی هستند که قرار است در سال آینده میلادی کار خود را آغاز کند.

ظرفیت تولید این نیروگاه معادل 1650 مگاوات خواهد بود، یعنی برابر ظرفیت تولید نیروی یک نیروگاه هسته‌ای بزرگ؛ و همچنین بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی خواهد بود که تاکنون در جهان بنا شده‌است،‌به شرطی که مصر بتواند طبق برنامه پیش از آمریکا و هندوستان که در حال تهیه مقدمات ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی قوی‌تری هستند، نیروگاه خود را به بهره‌برداری برساند.

از آنجا که مصر روی کمربند خورشیدی زمین واقع شده، نیروی بالقوه بالایی برای تولید انرژی خورشیدی دارد. متوسط تابش سالیانه خورشید در این کشور بین 2000 تا 3200 کیلووات‌ساعت بر متر مربع است. این درحالی است که درحال حاضر مصر و جمعیت 90 میلیونی‌اش تنها 10 درصد از برق خود را از محل انرژی خورشیدی تامین می‌کند، روندی که قرار است تا سال 2022 به 20 درصد و تا سال 2035 به 37 درصد افزایش پیدا کند.

خواهران منصوریان در تیم نجات سانحه هوایی

قهرمان ووشوی جهان درباره حضور خواهرانش در مناطق کوهستانی برای پیدا کردن لاشه هواپیما توضیح داد.

به گزارش "ورزش سه"، در حاشیه اخباری که امروز از منطقه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج به گوش می رسید، خبر حضور خواهران منصوریان در این منطقه برای امدادرسانی جالب به نظر می رسید.

سهیلا و شهربانو منصوریان برای کمک به امدادگران راهی مناطق کوهستانی شده و در امر امدادرسانی به نیروهای متخصص کمک کردند.

الهه منصوریان که امروز خواهرانش را همراهی نکرده بود، درباره حضور این 2 قهرمان ووشوی جهان در منطقه سقوط هواپیما توضیحاتی را ارائه کرد.

این قهرمان زن ایرانی ووشوی جهان درباره دلیل حضور خواهرانش در عملیات امداد به "ورزش سه" گفت: ما اصالتا برای منطقه سمیرم اصفهان هستیم و به همین دلیل با منطقه ای که این حادثه رخ داده، آشنا هستیم. امروز کوهنوردانی که راهی این منطقه شده بودند تا لاشه هواپیما را پیدا کنند، با ما تماس گرفتند و از ما کمک خواستند. به همین دلیل سهیلا و شهربانو که به منطقه کاملا تسلط داشتند، به آنجا رفتند تا شاید کاری از دستشان بر بیاید. 

وی افزود: ما از بچگی کنار هم به کوهنوردی می رفتیم و کاملا به کوه دنا اشراف داریم. مخصوصا شهربانو آنجا را مثل کف دستش می شناسد و به همین دلیل حضور او امروز می توانست کمک بزرگی باشد.

الهه منصوریان درباره آخرین اخبار از جست و جوی خواهرانش و دیگر نیروهای امدادی گفت: طبق اخباری که من دارم، منطقه ای که هواپیما سقوط کرده، شناسایی شده است. حتی لاشه هواپیما پیدا شده و من نمی دانم چرا به صورت دقیق اعلامی در این باره نشد. البته هنوز نتوانستم با سهیلا و شهربانو مفصل صحبت کنم چون در مناطق کوهستانی هستند. وی در پایان گفت: حادثه بسیار تلخی رخ داده و به خانواده درگذشتگان تسلیت می گویم. امیدوارم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در کشور نباشیم.