مورد عجیب ضربه‌مغزی دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا

دیپلمات‌های آمریکایی که در سال ۲۰۱۶ به کوبا اعزام شدند، بیماری عجیب را تجربه کردند که شدت آن در تعدادی از آنها به اندازه‌ای بالا بود که دولت آمریکا مجبور شد آنها را به آمریکا بازگرداند.

براساس گزارش فیوچریزم، این بیماری علائمی مانند کم‌شنوایی یا ناشنوایی، سرگیجه شدید و تورم مغزی داشت. این رویداد اولین‌بار توسط AP و در آگوست 2017 گزارش شد.

ابتدا برخی از دیپلمات‌ها گزارش کردند که صداهایی عجیب و غریب در خانه یا اتاق هتلهایشان می‌شنوند. پس از چند روز سردرد‌های شدید و ناشنوایی آغاز شد. CNN گزارش کرده‌است که تعدادی از دیپلمات‌های کانادایی نیز نشانه‌هایی مشابه را گزارش کرده‌اند.

این رویداد برای وزارت کشور آمریکا به یک معما تبدیل شده‌بود تا اینکه در نهایت پس از تجسس‌های فراوان،‌ابزار صوتی پنهانی که در نزدیکی سکونتگاه دیپلمات‌ها پنهان شده‌بود،‌به عنوان مقصر اصلی معرفی شد. اگرچه FBI پنج ماه بعد احتمال وجود چنین ابزاری را رد کرد،‌ اما پیش از آن رابطه آمریکا و کوبا برسر این موضوع دچار آسیب شد در حدی که با وجود تکذیب استفاده از سلاح صوتی علیه دیپلمات‌های آمریکایی توسط کوبا، امریکا دیپلمات‌های کوبایی را از کشور اخراج کرد.

اکنون، پس از گذشت دو سال از آن رویداد، گزارشی جدید که توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا انجام گرفته زوایای بیشتری از این معما را آشکار ساخته‌است. محققان در این گزارش اعلام کرده‌اند دیپلمات‌ها تنها علائم آسیب‌زایی مانند سردرد و اختلال حافظه و تورم مغزی را تجربه کرده‌اند، بلکه دچار ضربه مغزی شده‌اند، بدون اینکه ضربه‌ای به سرشان وارد شده‌باشد.

در این تحقیق که روی 21 نفر از 24 دیپلمات آمریکایی حاضر در کوبا انجام گرفته، محققان تایید کرده‌اند این افراد بدون داشتن سابقه آسیب مغزی،‌دچار آسیب‌دیدگی شدید شبکه‌های مغزی شده‌اند.

به گفته داگلاس اسمیت مدیر مرکز آسیب‌های مغزی دانشگاه پنسیلوانیا،‌تقریبا هر متخصصی که این افراد را معاینه کرده‌است، اطمینان حاصل کرده که آنها دچار ضربه مغزی شده‌اند. وی تاکید می‌کند این مطالعات هنوز در مرحله اولیه قرار دارند.

اگرچه این گزارش وجود سلاح صوتی را به طور کامل رد نکرده‌است، اما اسمیت و همکارانش توضیح داده‌اند که صوت در رنج قابل شنیدن (20 تا 20 هزار هرتز) نمی‌تواند آسیب‌های مداومی را به سیستم عصبی مرکزی وارد کند از این رو احتمال می‌دهند اصواتی مرتبط با منابعی دیگر در این رویداد دخالت داشته‌اند. گروهی دیگر از محققان تاکید دارند هیچ سلاح صوتی شناخته‌شده‌ای با توانایی ایجاد چنین آسیبی وجود ندارد.

این یافته‌ها تایید می‌کنند که دیپلمات‌های آمریکایی واقعا و بدون وجود ضربه به سر دچار ضربه مغزی شده‌اند، و این تنها چیزی است که از زمان انتشار خبر وقوع رویداد تاکنون درباره آن کشف شده‌است. هنوز کسی نمی‌داند چه کسی یا چه ابزاری عامل بروز این آسیب‌ها شده‌است. محققان احتمال همه‌چیز را در نظر گرفته‌اند، از نوعی بیماری غیرمنتظره تا سلاح صوتی مرموز و ناشناخته.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.