ربوده شدن یک قاضی شیعه در عربستان

براساس گزارش‌های رسانه‌ای عربستان، نیروهای امنیتی در استان شیعه نشین القطیف عربستان خبر ربوده شدن قاضی اداره اوقاف و میراث القطیف را در شرایطی مبهم تایید کردند.

به گزارش جنوب نیوز، به نقل از سایت ارم نیوز، شیخ محمد جیرانی، قاضی اداره اوقاف و میراث القطیف مقابل منزلش در جزیره تاروت به طور مرموزی ربوده شد.

براساس اطلاعات موجود، قاضی محمد جیرانی، شیعه مذهب است و شرایط موجود، دال بر ربوده شدن وی است.

گزارش‌ها حاکی از این است که شیخ جیرانی بارها شاهد حمله به دارایی‌هایش بوده و پیشتر چند فرد ناشناس سعی بر آتش زدن منزل وی داشتند.

در اولین واکنش به ربوده شدن شیخ محمد جیرانی، قاضی دادگاه القطیف، وزارت دادگستری عربستان گفت: این حادثه توسط دکتر ولید بن محمد صمعانی، وزیر دادگستری و رئیس شورای عالی قضایی به صورت مفصل پیگیری می‌شود.

سخنگوی رسمی وزارت دادگستری عربستان گفت: مدیر بخش وزارت در منطقه الشرقیه با خانواده قاضی در ارتباط بوده و بخش‌های مربوطه تلاش دارند تا او را سالم به خانواده‌اش تحویل دهند.
منبع: ایسنا

هشدار تکان‌دهنده سازمان حفاظت محیط زیست خاک ایران را از جنوب به یغما می‌برند


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به قاچاق گسترده خاک از جنوب ایران، به‌خصوص جزایر جنوبی هشدار داد.
 
به گزارش جنوب نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، معصومه ابتکار درخصوص قاچاق‌خاک ایران گفت: مسئولیت اصلی مقابله با قاچاق خاک با سازمان منابع طبیعی است، اما اگر قاچاق خاک از مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام گیرد به‌طور قطع با آن برخورد خواهیم کرد.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست قاچاق خاک از جزیره هرمز را یادآور شد و تصریح کرد: جزیره هرمز یکی از جاذبه‌های زیبای طبیعی ایران و یکی از ظرفیتهای ارزشمند خلیج ‌فارس است که متاسفانه در این منطقه شاهد قاچاق خاک بوده‌ایم؛ از این رو بارها نگرانی خود را به‌صورت کتبی به سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت جهادکشاورزی اعلام کردیم.
 
ابتکار با بیان اینکه گزارشهایی از قاچاق خاک در جزیره هرمز به ما اعلام شده است، افزود: مسئول و مرجع رسیدگی به قاچاق خاک در جزیره هرمز خارج از مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست است؛ بنابراین از سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت جهادکشاورزی درخواست رسیدگی به این مسئله را کردیم.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه قاچاق خاک به‌جز هرمز از مناطق دیگر هم انجام می‌گیرد، گفت: خاک بسیار ارزشمند است و قاچاق آن یک تهدید محسوب می‌شود، از این رو لایحه حفاظت از خاک را که در حال بررسی است را هر چه زودتر به مجلس ارائه خواهیم کرد.

چرا سگ‌ها بهترین بمب‌یاب محسوب می‌شوند؟

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از فارس، مقامات پنتاگون سال 2010 میلادی پس از شش سال تحقیق و سرمایه‌گذاری 19 میلیارد دلاری برای ساخت فناوری‌های بهتر تشخیص بمب اعلام کردند بینی سگ‌ها بهتر از هر سیستم هوشمند امروزی می‌تواند محل اختفای بمب را تشخیص دهد و تاکنون هیچ فناوری ساخته نشده است که بینی سگ‌ها بهتر عمل کند.

هم‌اکنون دانشمندان با مطالعه بیشتر دریافتند بینی سگ‌ها چگونه عمل می‌کند و مکانیسم بو کشیدن در این حیوان چگونه است که به خوبی بمب‌ها را شناسایی می‌کند.

«الکساندر هورویتز» در این خصوص توضیح داد: «زمانی که ما یک قاشق چای‌خوری شکر را به یک فنجان قهوه اضافه می‌کنیم، طعم شیرین آن را به خوبی متوجه می‌شویم. ولی زمانی که همین میزان شکر به یک میلیون لیتر قهوه اضافه شود حس چشایی انسان نمی‌تواند شیرینی آن را تشخیص دهد. در مقابل سگ‌ها به راحتی می‌توانند آن را شناسایی کنند».

حس بویایی منحصر به‌فرد سگ‌ها باعث شده است این حیوان به کارآمدترین وسیله برای تشخیص بمب تبدیل شود. محققان موسسه ملی فناوری و استاندارد آمریکا (NIST) با همکاری آزمایشگاه فناوری لینکولن، و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بالاخره متوجه شدند سگ‌ها چگونه می‌توانند بوها را با این دقت تشخیص دهند.

برای بدن انسان سیستم تنفس و بویایی به صورت یکپارچه تعریف شده است و تفاوتی میان آن وجود ندارد. ولی مکانیسم تنفس و بو کشیدن در سگ‌ها به صورت مجزا انجام می‌شود. سگ‌ها برای بو کردن از یک فرآیند مجزا استفاده می‌کنند و همین مسئله باعث شده است این موجود به خوبی محل اختفای بمب را شناسایی کند.

دانشمندان با استفاده از مدل‌سازی‌های سه‌بعدی به این نتیجه رسیدند که بینی سگ فرآیند تنفس و بو کشیدن را به صورت کاملا جداگانه انجام می‌دهد.

تصاویر/ انبار خودرویی که هیتلر فراموش کرد!

یک معلم تربیت بدنی بلژیکی هنگام ماجراجویی و سرکشی از یک معدن سنگ بلااستفاده در مرکز فرانسه با انباری از خودروهای زنگ زده مواجه شد که از اوایل جنگ جهانی دوم در آنجا پنهان شده بود.

ونست میکل آن ماجراجویی را هیجان انگیز توصیف کرد زیرا آن انبار خودروها نزدیک به 70 سال به همان صورت باقی مانده بود و کسی از آن خبری نداشت.

چنین به نظر می‌رسد که خودروها در اوایل جنگ جهانی دوم وارد معدن شده بودند تا مجدد مورد پیگیری و مصادره قرار نگیرند، اما به مروز زمان به فراموشی سپرده شده بودند.

آقای میکل می‌گوید: «انگار داشتم در 70 سال پیش قدم می‌زدم؛ واقعا نمی‌دانم چگونه ممکن بود! پس از اتمام جنگ، هیچ کس دیگر به آن اتومبیل‌ها فکر نکرد و برای همیشه به دست فراموشی سپرده شدند. البته صاحب معدن بعدها چند خودروی دیگر نیز به آن‌ها اضافه کرد.»

در حال حاضر، جز بدنه خودروها تقریبا هیچ چیزی از آن‌ها باقی نمانده است. گفتنی است هجوم آلمان به فرانسه در ماه مه سال 1940 میلادی صورت گرفت و نازی‌ها تنها در عرض 6 هفته کنترل فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند را در دست گرفتند. این حمله در 25 اوت 1944 میلادی، یعنی پس از گذشت حدود چهار سال پایان یافت. در ادامه تصاویر انبار خودرویی که هیتلر فراموش کرد را مشاهده کنید.

برای مشاهده تصاویر در ابعاد بزرگتر بر روی آن ها کلیک کنید