العربیه: مغز متفکر حملات پاریس کشته شد


شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری به نقل از روزنامه واشینگتن پست اعلام کرد: عبدالحمید اباعود طراح حملات پاریس کشته شد.

عبدالحمید اباعود -- 27 ساله -- شهروند بلژیک و دارای اصلیت مراکشی است. وی نخستین بار، ژانویه 2015 (31 روز منتهی به 12 بهمن 93) در درگیری پلیس بلژیک با یک گروه تروریستی کوچک شناسایی شد و تحت پیگرد قرار گرفت. عبدالحمید رهبری این گروه مخوف تروریستی را در شرق بلژیک به عهده داشت. پلیس بلژیک معتقد بود گروه تروریستی مذکور قصد توطئه علیه نیروهایش را داشت؛ اما با هوشیاری ماموران، این توطئه خنثی شد و دو نفر از تروریست ها کشته شدند.

 

عبدالحمید اباعود در کنار تروریست های داعش در سوریه نیز جنگیده است. پس از حضور وی در ویدئویی از عناصر داعش، چهره وی شناسایی شد. پیش از حملات تروریستی پاریس، عبدالحمید به چند حمله تروریستی ناکام دیگر در فرانسه متهم بوده است.

کدام نقطه ایران شرایط شبیه به مریخ را دارد؟

مدیر انجمن علوم و ستاره‌شناسی استان سمنان  اعلام کرده که در منطقه‌ای در نزدیکی شهر دامغان، تپه‌هایی وجود دارند که به لحاظ رنگ و شکل عوارض طبیعی شباهت بسیاری با تصاویر گرفته شده از سیاره مریخ دارند.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، محمود خوشنویسان، مدیر انجمن علوم و ستاره‌شناسی استان سمنان (انجمن نجوم دامغان) می‌گوید: ساختار زمین‌شناسی خاص این منطقه باعث شده عوارض و پستی و بلندی‌های این منطقه در پی بارندگی‌ها و سایر عوامل محیطی دائما دستخوش تغییر شوند و طی یکی، دو سال با ایجاد تونل‌ها و دالان‌ها و پستی و بلندی‌های جدید چشم‌اندازهای طبیعی تازه‌ای در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد.

به گفته خوشنویسان کارشناسان داخلی و خارجی از جمله دو فضانورد روسی که به دعوت انجمن از تپه‌های مریخی دامغان بازدید کرده‌اند از آن به عنوان یکی از مناسب‌ترین محل‌ها در دنیا برای ایجاد کمپ‌های مریخی یاد کرده‌اند.

خوشنویسان می‌گوید: سازمان‌های فضایی مثل ناسا هزینه‌های هنگفتی را صرف پروژه‌های شبیه‌سازی ماموریت‌های فضایی می‌کنند که با توجه به شباهت بسیار تپه‌های مریخی دامغان با شرایط مریخ می‌توان با احداث کمپ‌های اقامتی در این منطقه زمینه بهره‌برداری علمی و جلب گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این جاذبه کم نظیر ژئوتوریستی را فراهم کرد.

رتبه‌بندی ارتش‌های جهان در سال ۲۰۱۵

تبه‌بندی

با توجه به این ملاک‌ها، «گلوبال فایر پاور» رتبه‌بندی ۱۰ ارتش بزرگ جهان را به شرح زیر تعیین کرده است.


بر پایه این رتبه‌بندی آمریکا در سال گذشته میلادی ۵۷۷ میلیارد دلار هزینه کرده است که بیش از چهار برابر چین است. شمار پرسنل حاضر به خدمت در ارتش آمریکا از چین و هند کمتر است اما در عوض از نظر قدرت هوایی و شمار ناوهای هواپیمابر برتری کاملی بر سایر نیروهای دریایی جهان دارد.

روسیه یکی از قدرت‌های برتر جهان محسوب می‌شود و علاوه بر در اختیار داشتن یک نیروی دریایی بزرگ، یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است. روسیه از نظر شمار پرسنل حاضر به خدمت چهارمین کشور در دنیا است اما بخش مهمی از پرسنل آن وظیفه‌اند.

چین از نظر هزینه نظامی، رتبه دوم را دارد و شمار پرسنل آن بیش از هر کشور در دنیا است. این کشور از نظر نیروی زرهی و شمار ناوهای هواپیمابر به ترتیب رتبه دوم و سوم را دارد.

به گزارش «گلوبال فایر پاور» ا ختصاص رتبه چهارم به هند، به رغم نیروی دریایی و شمار تانک‌های آن، به شمار پرسنل حاضر به خدمت آن ارتباط دارد. یکی از امتیازات منفی برای هند مصرف فزاینده نفت در این کشور و وابستگی آن به کشورهای نفت‌خیز است. هند منابع نفتی قابل توجهی ندارد و تولید آن بسیار پایین است.

بریتانیا با وجود نیروی زرهی کوچک و شمار پایین هواپیما و پرسنل نظامی‌اش، پنجمین نیروی دریایی و بودجه نظامی را در جهان دارد. عامل جغرافیاسی یکی از مزیت‌های این کشور است که حمله نیروی مهاجم به این جزیره را بسیار مشکل می‌کند.

فرانسه از نظر شمار ناوها، هواپیماها و تانک‌ها جایگاه برجسته‌ای ندارد ولی آنچه را که دارد مدرن و کارساز است. فرانسه بعد از آمریکا تنها کشوری است که ناو هواپیمابر با رانش هسته‌ای دارد و این پشتوانه مهمی برای ارتش فرانسه است. علاوه بر این، فرانسه بیشتر سلاح‌هایش را خود تولید می‌کند و از این جهت در یک جنگ دراز مدت، توانایی آن را دارد که کارایی نظامی‌اش را تداوم دهد.

کره جنوبی که از نظر استعداد پرسنلی و شمار هواپیما ششمین ارتش در جهان است و نیروی دریایی آن رتبه هشتم را دارد، ولی در مقایسه با سایر کشورها بودجه نظامی قابل ملاحظه‌ای ندارد و نیروی زرهی آن کوچک است. مهم‌ترین تهدید برای کره جنوبی، کره شمالی است که از نظر تناژ نیروی دریایی برتری دارد ولی بیشتر ناوها و تجهیزات‌اش قدیمی است و پرسنل این یگان‌ها از آموزش کافی برخوردار نیستند و از این جهات ضعیف‌تر از کره جنوبی است.

آلمان رتبه مناسبی در بین ارتش‌های جهان دارد و این جایگاه از اقتصاد قوی این کشور توام با بودجه نظامی و سطح برتر آموزش آن ناشی می‌شود. به رغم این، رتبه آلمان در حال افول است و مصرف نفت و انرژی آن بیش از میزانی است که خود تولید می‌کند. بیشتر نفت و گاز صادراتی آلمان را روسیه تأمین می‌کند که می‌تواند یک دشمن احتمالی آن باشد. با توجه به اینکه آلمان از انرژی هسته‌ای و تولید انرژی از زغال‌سنگ فاصله می‌گیرد، وابستگی آلمان به واردات نفت و گاز بیشتر خواهد شد.

ژاپن از نظر هزینه نظامی ششمین کشور در دنیا ست و نیروهای هوایی و دریایی آن به ترتیب رتبه‌های پنجم و چهارم را دارند ولی مردم و دولت ژاپن تمایلی به جنگ ندارند و این موضع، توانایی ارتش ژاپن را برای اعزام قوا به دیگر نقاط دنیا با هدف کمک به بازدارندگی، تأمین امنیت و یا جنگ کاهش می‌دهد.


ترکیه با رتبه دهم در جهان مشمولان قابل ملاحظه‌ای برای خدمت سربازی دارد و نیروی زرهی آن نیز به نسبت بزرگ است. این کشور به تقویت نیروی دریایی و بهینه‌سازی یگان‌هایش همت گمارده است.

بازدید جانشین وزیر دفاع از پروژه FullCHP در شهریار


جانشین وزیر دفاع از نزدیک در جریان پیشرفت ‌پروژه FullCHP گروه صنعتی شهید درخشان ‌قرار گرفت‌.

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، ‌امیر حاتمی جانشین ‌وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در شهریار ‌از گروه‌های صنعتی شهید درخشان، شهید گوهری و صنعت باتری‌های لیتیومی مستقر ‌بازدید کرده و از نزدیک در جریان پیشرفت ‌پروژه FullCHP گروه صنعتی شهید درخشان ‌قرار گرفت‌.

مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی در این بازدید ‌گزارشی از پروژه احداث کارخانه ذوب فلزات فجر 2،‌ فعالیت‌های گروه صنعتی شهید حاج امینی، گروه صنعتی شهید درخشان، اقدامات صنعتی ‌سازمان توان در جهت تأمین نیاز نیروهای مسلح و سازمان‌های دفاعی، خودکفایی در حوزه انواع باتری‌های نظامی، ‌‌طراحی و ساخت انواع باتری‌های نظامی، مصرف انرژی در حوزه‌های موتورخانه‌ها‌، الکتروموتورها‌، ‌توسعه صنعتی کارخانه MF گروه‌ و ‌پروژه‌های کیفی انجام شده و موفقیت‌های به دست آمده در سازمان توان ارائه کرد.‌

حاتمی در این بازدید در نشستی با ‌مدیران و رؤسای صنایع تابعه سازمان توان‌، با ابراز خرسندی از حضور در این مجموعه پویا، ارزیابی و رشد سازمان توان در چند ساله اخیر را بسیار چشمگیر دانست و آن را حاصل تلاش و پشتکار مسئولان و دست‌اندرکاران این مجموعه پرنشاط دانست‌.

وی به تلاش مذبوحانه دشمن برای زمین‌گیر کردن ایران اسلامی به بهانه‌های مختلف از جمله هسته‌ای اشاره کرد و افزود‌: به واسطه ‌موقعیت خوبی که با تلاش در بخش‌های مختلف کشور اعم از سیاست خارجی‌، دفاع‌، فرهنگی‌، اجتماعی و اقتصادی به دست آمده امروز کشورمان ‌در مسیر خوب رشد و پیشرفت قرار دارد‌.‌

حاتمی با اشاره ‌به تلاش دشمن برای جلوگیری و تو‌قف «تولیدات ایرانی» اظهار داشت: ‌‌مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سرمایه‌گذاری روی «تولید داخلی» را بسیار تاکید فرموده‌اند‌ ‌بنابراین راه حل اساسی برای ‌‌گذر از موانع و مشکلات‌، اجرای کامل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که هر کدام از مسئولان ‌باید بر‌اساس وظیفه و مسئولیت خود در تحقق آن حرکت کنیم.‌

جانشین ‌وزیر دفاع با تاکید بر فرهنگ‌سازی برای استفاده از ‌تولیدات داخلی ‌با انجام تحقیق و پژوهش، از سه شاخصه کیفیت‌، قیمت معقول و زمان مناسب به عنوان اصول رقابت‌پذیری در بازار یاد کرد و گفت‌: در رقابت‌پذیری و ‌به نتیجه رسیدن محصول‌، هر کدام از این شاخصه‌ها ‌نقش کلیدی دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از سامانه‌ها در سطح وزارت دفاع ‌‌به دستاوردهای این سازمان وابسته ‌است، تصریح کرد: ‌این سازمان زمینه صادرات در محصول‌، دانش و فناوری را دارا بوده و قادر است در همه جنبه‌ها به ویژه ‌با کشورهای دوست ‌کارهای اساسی با ارزش افزوده بالا انجام دهد‌.

رزمایش ولایت را در شمال اقیانوس هند اجرا می‌کنیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از اجرای رزمایش ولایت چهار در زمستان امسال در شمال اقیانوس هند خبر داد.

به گزارش ایرنا، دریادار حبیب الله سیاری در آیین استقبال از ناوگروه اعزامی ایران در بازگشت از روسیه اظهار کرد : نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران همانگونه که به بحث های دیپلماسی می پردازد ، مسئولیت برقراری امنیت و ایمنی آمد و شد کشتی ها در مناطقی که امنیت از بین رفته را نیز به عهده دارد.

وی با بیان این که در این راستا رزمایش های متعددی انجام شده و از ابتدای امسال تاکنون پنج رزمایش داشتیم، افزود: در نیمه دوم آبان ماه جاری نیز رزمایش زیردریایی ها را خواهیم داشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه خاطرنشان کرد : به دریادلانی که در سفر ناوگروه به آستاراخان دریای پرتلاطمی را پشت سرگذاشتند، تبریک می گویم .