تیم تاریخ‌سازی که دو ستاره‌اش درگذشتند(عکس)

این تیمی است که یکی از دربی‌های بزرگ تاریخ را رقم زده، دربی 74 در تاریخ 13 بهمن 1390 که با 3 گل ایمون زاید در دقایق پایانی به سود پرسپولیس تمام شد.

پرسپولیس در این بازی از ترکیب حسین هوشیار، مجتبی شیری، ابراهیم شکوری، رضا نورمحمدی، حمیدرضا علی‌عسگری، مازیار زارع، محمد نوری، علی کریمی، غلامرضا رضایی، مهرداد اولادی و هادی نوروزی استفاده کرد. جالب اینکه اولادی در دقیقه 50 از زمین اخراج شد و هادی نوروزی در نیمه دوم جای خود را به مهدی مهدوی‌کیا داد. این تیم که دربی 2 ـ صفر باخته را تبدیل به پیروزی 3 ـ 2 کرد حالا دو عضو خود را به همراه ندارد. دو بازیکنی که هر دو در 30 سالگی درگذشتند.

جالب اینکه هر دو این بازیکنان متولد شرق مازندران‌اند و در تهران درگذشته‌اند.  دو بازیکنی که در پست مهاجم بازی می‌کردند و هر دو سابقه گلزنی در دربی داشتند. دو بازیکنی که اسمشان مهرداد اولادی و هادی نوروزی بود. بود، می‌فهمی، بود!

 

مرگ باهوش‌ترین «سگ نجات» ایران





«دومان» به عنوان سگ امداد و نجات هلال احمر و یکی از باهوش‌ترین زنده‌یاب‌های حوادث که در ۳۰ عملیات موفق به نجات ۵۰ جان انسان‌ گرفتار در زیر آوار و بهمن شده بود بر اثر بیماری سرطان جان سپرد. این سگ نخستین سگ عملیات راپل خاورمیانه نیز بود.

به گزارش جنوب نیوز، «دومان» 11 ساله در زلزله مرداد ماه سال 91 در مناطق اهر، هریس و ورزقان توانست علاوه بر نجات افراد زیر آوار اجساد جان باختگان را نیز پیدا کند.

در این رابطه یاشار شادپور - امدادگر 38 ساله هلال احمر آذربایجان شرقی و مربی این سگ با بیان اینکه دومان از‌ نژاد «ژرمن شپرد» و جزو مشهورترین سگ‌های کار در بین سگ‌های پلیس و نگهبان است، گفت: دومان توله 45 روزه بود که به هلال احمر منتقل شد و من از 9 ماهگی آموزش او را آغاز کردم و در دو سالگی نیز موفق شد همه آموزش‌ها را فرا بگیرد.



وی ادامه داد: پس از پایان آموزش‌ها با دعوت از هافمن مربی بین‌المللی صلیب سرخ ‌دوره‌های ویژه‌ای در ایران برگزار شد و من به همراه تمامی مربیان سگ‌های جست‌وجو و نجات جمعیت هلال احمر ایران، 4 سال زیر نظر وی دوره تخصصی مربیگری سگ‌ها را یاد گرفتیم و بعد از این مدت کارایی سگ‌ها بسیار بالا رفت. دومان به معنی مه کوهستان است و او یکی از سگ‌های منحصر به فرد در امداد و نجات بود که در بیش از 30 عملیات حضور داشت و در این عملیات‌ بیش از 50 مورد کشف افراد زنده زیر آوار و همچنین اجساد داشت.

به گزارش هلال احمر، این مربی امداد و نجات با اشاره به اینکه این سگ بسیار باهوش بود و با کمترین خطا محل کسانی را که زیر آوار مانده بودند نشان می‌داد. دومان، نخستین سگی بود که توانست عملیات راپل و فرود در منطقه کوهستانی را انجام دهد و 14 اردیبهشت 90 در منطقه بزگوش سراب بود که در اثر بهمن یک کوهنورد در حین صعود زیر برف مفقود شده بود ولی برای نخستین‌بار در ایران و خاورمیانه در عملیات واقعی این سگ توانست از ارتفاع 86 متری فرود آید و فرد مفقود شده را پیدا کند.



این مربی سگ‌های نجات ادامه داد: همچنین مرداد سال 91، وقتی زلزله ورزقان و اهر اتفاق افتاد من در اداره بودم. چند روز قبل همراه با «دومان» از عملیات سیل زنجان بازگشته بودیم، فوراً برای عملیات امداد و نجات به منطقه ورزقان اعزام شدیم. نخستین اعلام نیاز مربوط به روستای میرزالو بود. این روستا در 8 کیلومتری ورزقان و در یک دره قرار داشت. وقتی وارد شدیم تیم‌های امدادگر آنجا بودند و به ما گفتند یک دختر و پسر 16 و 13 ساله همراه پسر 6 ساله‌ای زیر آوار مانده‌اند، آنها نمی‌دانستند که این سه نفر زیرکدام قسمت آوار هستند؛ هر لحظه ممکن بود در اثر پس لرزه بقیه ساختمان هم فرو ریزد. نزدیک یک دیوار متوجه شدم که «دومان» یک لحظه واکنش نشان داد و پارس کرد، سریع نگاه کردم دیدم سر یکی از پسرها بیرون است. با کمک امدادگران این پسر 13 ساله را نجات دادیم، در ادامه دومان برخلاف جایی که مردم روستا ادعا می‌کردند دختر نوجوان و برادرش در آن قرار دارند نقطه دیگری را به ما نشان داد که با جست‌‌وجو در آن مکان اجساد آنها را پیدا کردیم.



وی خاطرنشان کرد: دومان در بسیاری از مانورها شرکت داشت و در عملیات برون‌مرزی نیز امدادرسانی کرده بود. 11 سال همراه با او در عملیات‌ مختلف حضور داشتم و همه لحظاتی که در کنار او بودم پر از خاطره است. او کهنسال شده بود و سه هفته قبل به بیماری سرطان تهاجمی مبتلا شد و روز چهارشنبه جان باخت.





 

تمرین جنگنده‌های ارتش در آسمان تهران

 جنگنده-F5-رژه هوایی

دومین مرحله پرواز تمرینی جنگنده‌های ارتش برای حضور در رژه 29 فروردین صبح امروز -جمعه- انجام شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، به نقل از فارس، صبح امروز چند فروند جنگنده صاعقه F5، نیگ 29 و تانکر سوخت‌رسان از فرودگاه مهرآباد تهران و چندین فروند جنگنده F4 از پایگاه همدان به همراه جنگنده‌های F14 و F7 از پایگاه اصفهان به پرواز درآمدند. این جنگنده‌ها در دسته‌های دوتایی و سه‌تایی بر فراز آسمان تهران و حرم مطهر امام پرواز کردند.

در صورت شرایط جوی مساعد این جنگنده‌ها در روز 29 فروردین رژه هوایی خود را به نمایش می‌گذارند.

استقرار موشک‌های کره شمالی در سواحل شرقی

 

استقرار موشک‌های کره شمالی در سواحل شرقی

رسانه‌های کره جنوبی اعلام کردند: ظاهرا کره شمالی یک یا دو موشک بالستیک میان برد "موسودان" در سواحل شرقی‌اش مستقر کرده است.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، منابع دولتی امروز گزارش دادند این موشک‌ها در شهر ساحلی ونسان مستقر شده‌اند.

یکی از این منابع گفت: با توجه به این حقیقت احتمالا کره شمالی قصد دارد در مراسم سالروز تولد کیم ایل سونگ، بنیانگذار فقید کره شمالی موشکی را پرتاب کند.

براساس گفته این منابع دولتی، این موشک‌ها 20 روز پیش مستقر شده‌اند و کره شمالی از آن زمان تاکنون این موشک‌ها را از این منطقه خارج نکرده است.

منابع دیگری به خبرگزاری یونهاپ گفتند: این موشک‌ها بر یک موشک انداز متحرک مستقر شده‌اند.

خبرگزاری یونهاپ گفت: اگر کره شمالی روز جمعه موشک‌های موسودان را پرتاب کند، این نخستین پرواز آزمایشی موشک موسودان توسط پیونگ یانگ خواهد بود.

کره شمالی اوایل ژانویه سال جاری میلادی با موفقیت یک آزمایش بمب هیدروژنی انجام داد و یک ماه بعد ماهواره‌ای را در مدار قرار داد که تمامی این اقداماتش نقض قطعنامه‌های شورای امنیت محسوب می‌شود.

در مارس سال جاری میلادی نیز کره شمالی چندین پرتاب راکتی کوتاه برد و میان برد انجام داد.

در واکنش به این اقدامات اخیر کره شمالی کره جنوبی و آمریکا نیز مانورهای نظامی گسترده‌ای را در این منطقه برگزار کردند.

کلاه‌سبزهای ارتش چگونه در سوریه به شهادت رسیدند؟

کلاه‌سبزهای ارتش چگونه در سوریه به شهادت رسیدند؟

امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش که عصر امروز برای ادای احترام به شهدای مدافع حرم تیپ 65 نوهد، شهیدان مجتبی یداللهی و محسن قیطاسلو در معراج شهدا حضور یافته بود، به خبرنگاران اظهار داشت: به عنوان سرباز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وظیفه داریم که اگر هر جا ماموریتی باشد، در آنجا حاضر شویم و اجرای ماموریت کنیم.

وی در خصوص حضور مستشاری ارتش در سوریه گفت: داعش را در حد و اندازه‌ای نمی‌بینیم که یک یگان نظامی را وارد کنیم. دشمن اصلی ما آمریکاست و ما متناسب با تهدیدات آن‌ها خودمان را آماده می‌کنیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: در ماموریت مستشاری سوریه تعدادی از کارکنان نزاجا حضور یافته‌اند و به‌حمدالله با قوت و استحکام در کنار نیروی قدس و سایر کسانی که در جبهه انجام وظیفه می‌کنند حضور مومنانه‌ای داریم.

امیر پودستان درباره چگونگی شهادت تکاوران مدافع حرم ارتش جمهوری اسلامی در سوریه عنوان کرد: در عملیاتی که چند هزار نفر از نیروهای جبهه النصره و تکفیری‌ها حمله وسیعی و گسترده‌ای را به جنوب حلب انجام داده بودند، این رزمندگان رشادت‌ها و دلاورمردی‌های مومنانه و شایسته‌ای از خود نشان دادند و 4 نفر از عزیزان نیروی زمینی در این نبرد به شهادت رسیدند.

فرمانده نزاجا ادامه داد: البته این عزیزان توانستند تعدادی از تانک‌ها و نفربرهای گروهک تروریستی النصره را منهدم کنند و 200 کشته از آن‌ها بگیرند که تمامی اسناد آن نیز موجود است و این گوشه‌ای از خدمات و تلاش‌های رزمندگان ارتشی است که در کنار سپاه قدرتمند در دفاع از حرم اهل بیت(ع) و مرزهای عقیدتی و ایمانی نظام جمهوری اسلامی دفاع می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما یک یگان را در سوریه شرکت ندادیم؛ بلکه تعدادی از پرسنل را از تمامی یگان‌ها شرکت دادیم؛ که تیپ 65 نوهد هم ازجمله آن‌هاست.