ارتش زیردریایی هسته‌ای می‌سازد

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما به فکر ساخت زیردریایی هسته‌ای هستیم و در ساخت زیردریایی‌های بزرگ‌تر از فاتح این قابلیت در وزارت دفاع به صورت بومی وجود دارد.

امیر دریادار خانزادی

 به نقل از ایلنا، امیر دریادار حسین خانزداری فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به توانمندی نیروی دریایی ارتش در ساخت زیردریایی هسته‌ای، گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در بحث انرژی اتمی بسیار شفاف و مشخص است و بارها رهبر معظم انقلاب بر صلح‌آمیز بودن آن تاکید داشتند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که تمامی دستگاه‌های نظام و دولت در چارچوب مشخص شده برای برنامه هسته‌ای حرکت می‌کنند، ادامه داد: تمامی معاهدات بین‌المللی وجود دارد و هیچ کدام داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را منع نمی‌کند، اما وقتی از صلح حرف می‌زنیم بدون آمادگی دفاعی این صلح معنا پیدا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: وقتی بازداندگی و آمادگی برای دفاع وجود نداشته باشد، صلح تحیکم و تثبیت نمی‌شود و به همین علت نیروهای مسلح کشورها حضور دارند تا این صلح پایدار بماند.

دریادار خانزداری با بیان این که نیروهای مسلح برای ایجاد امنیت و تحکیم صلح به وجود آمدند، افزود: موضوع دفاع و جنگ در مرحله بعد قرار می‌گیرد، بنابراین ما نیاز به تجهیزاتی داریم تا این صلح تثبیت شود و در این جهت با بکارگیری نیروی انسانی متعهد و با استفاده از این تجهیزات، امنیت را به نفع کشور خود و جامعه جهانی برقرار کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بسیار به موضوع انرژی صلح‌آمیز هسته ای نیازمند است، افزود: تهدیدات بسیاری در پیرامون کشورمان وجود دارد، امروز اگر شاهد حضور ناو هواپیمابر آمریکایی در منطقه هستیم باید بدانیم که رانش آن هسته‌ای است و این موضوع باعث می‌شود تا ۶ ماه در دریا بماند که در غیر این صورت ، باید بعد از مدت کوتاهی برای سوخت‌گیری به بندر مراجعه کند و سپس به دریانوردی ادامه دهد.

وی با اشاره به این که پیشران هسته‌ای باعث شده تا یک شناور سنگین با استعداد تجهیزاتی فراوان در دریا حضور طولانی داشته باشد، بیان کرد: چه قدرتی می‌تواند ما را از این توانمندی منع کند تا از نتوانیم از امنیت خود دفاع کرده و صلح را برقرار کنیم.

دریادار خانزداری با اشاره به دسته‌بندی زیردریایی‌ها گفت: رانش زیردریایی‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول زیردریایی‌های دیزلی هستند که با رانش خود به صورت محدود زیر آب می‌مانند و پس از مدتی برای شارژ باتری و تنفس خدمه باید به سطح آب بیایند یا در عمقی قرار بگیرند تا دودکش موتور دیزل خود را از آب خارج کنند تا باتری شارژ شوند. در این نقطه می‌توان زیردریایی را با دستگاه‌های مختلف شناسایی کرد و راه مقابله با آن این است که زیردریایی بتواند بیشتر در عمق بماند و مسافت طولانی‌تری را طی کند که برای این کار یک رانش دیگر به نام سامانه رانش مستقل از هوا ساخته شد است.

وی  تصریح کرد: این رانش نوع خاصی از سوخت را حمل می‌کند که با ترکیب چند ماده شیمیایی انرژی تولید می‌کند و با استفاده از آن با تولید برق باتری زیردریایی را شارژ می‌کند یا به حرکت زیردریایی ادامه می‌دهد، اما آن هم فقط مدتی توان زیرآب ماندن را دارد و حدود ۲ تا ۳ برابر نمونه دیزلی که این هم محدود است.

خانزادی با بیان این که از زیردریایی به عنوان ضربه دوم یاد می‌شود، بیان کرد: اگر دشمن به پایگاهی حمله کند زیردریایی می‌تواند در مسافتی دورتر پنهان شود و در محلی که آن‌ها تصورش را هم ندارند به دشمن حمله کند، پس با این ویژگی زیردریایی نیاز به یک رانش ویژه دارد که اگر آن را رانش هسته‌ای بدانیم پس زیردریایی به آن احتیاج دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به استفاده بسیاری از کشورهای جهان از این نوع رانش عنوان کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران به این فکر نباشد که از زیردریایی با رانش هسته‌ای استفاده کند، غفلت کرده پس ما به این فکر هستیم و در ساخت زیردریایی‌های بزرگ‌تر از فاتح این قابلیت در وزارت دفاع به صورت بومی وجود دارد و قطعا برنامه توسعه رانش زیردریایی در دستور کار نیروی دریایی قرار دارد.

ساخت نخستین سری تانک‌های ایرانی «تی ۹۰» | «شاهر» جایگزین تیربارهای موجود می‌شود

فرمانده نیروی زمینی ارتش از تحویل تانک‌های تی ۹۰ تولید وزارت دفاع در سال جاری به این نیرو خبر داد.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری

 به نقل از تسنیم، امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش با حضور در گفتگوی ویژه خبری گفت: در طرح لبیک ۲ که از امسال آغاز می شود تجهیزات جدیدی متناسب با ساختار جدید نزاجا بکار گیری می کنیم. 

وی افزود: از جمله این تجهیزات سه نوع تیربار جدید ساخت وزارت دفاع است که بهترین آنها سلاح شاهر با نواخت تیر بالا است که جایگزین تیربارهای موجود می‌شود. همچنین در نظر داریم تا سلاح ژ ۳ را به تدریج از چرخه خارج کرده و سلاحی دیگری را که ساخت وزارت دفاع است را وارد کنیم. 

امیر حیدری ادامه داد: در حوزه زرهی مشغول کار روی تانک تی ۹۰ هستم که چند سر و گردن از تانک ذوالفقار بالاتر است این تانک با کمک نیروهای مسلح و وزارت دفاع ساخته شده است و ما در حال انجام تست های تحویلگری این تانک هستیم. در زیرگروه این تانک انواع نفربرها هم تعریف شده است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: همچنین ما هفت آپشن جدید شامل استابلایزر جدید و همچنین سامانه های دفاع شیمیایی هم روی این تانک نصب کرده ایم و آن را تبدیل به سلاح نبرد آینده کرده ایم. انشا الله اولین سری از این تانک را در مهرماه تحویل می گیریم.

فارس نیز نوشته است: فرمانده نیروی زمینی ارتش در تشریح دستاوردهای جدیدی این نیرو در حوزه زرهی گفت: الان در نزاجا فناوری ساخت تانک مدرن نهادینه شده است و شاید بتوان گفت تانک ذوالفقار دیگر تانک نسل ۲ حساب می‌شود؛ الان در حال کار روی تانک تی ۹۰ هستیم که چند رده از ذوالفقار بالاتر است. افتخار ذوالفقار بر این است که اولین تانکی بوده که در داخل ساخته شده است؛ بعد از ذوالفقار ما به سمت ساخت تانک با قدرت آتش و نواخت تیر بالاتر و آپشن های به روزتر که همه این ویژگی ها در تانک تی ۹۰ خلاصه شده است. در حال تست تحویل گیری تانک تی۹۰ هستیم. تی ۹۰ پیشرفته ترین تانک روز دنیا است.

عکس | لذت بردن شیرهای آفریقا از دنیای بدون انسان در زمانه کرونا

شیرها و دیگر حیوان‌های وحشی از غیبت گردشگران در زمانه شیوع کرونا نهایت بهره را برده و آزادانه در پارک ملی کروگر آفریقای جنوبی گردش می‌کنند.

شیرهای پارک ملی کروگر در آفریقای جنوبی

 به نقل از گاردین، شیرها که در این فصل سال معمولا در جنگل‌ها گم می‌شدند، حالا در نبود انسان‌ها تا مسیر اصلی گذر خودروهای گردشگربر پیش آمده و در سایه بوته‌ها خوابیده‌اند. تصویر هشت شیر ریز و درشت در پارک ملی کروگر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و انسان‌ها را بیش از هر چیز متوجه محدوده دخالت خود در حیات وحش کرده است.

حالا که به لطف شیوع کرونا در تمام جهان و قرنطینه شدن شهرها و روستاها حیات وحش از گزند و آسیب انسان در امان مانده، نوبت جانوران است تا از این آزادی نهایت بهره را ببرند و لذت گشتن در طبیعت را با تمام وجود لمس کنند.

هنرمند ایرانی ۸ سال پیش تصویر کرونا را به چین برد

تصویر امروزی کرونا همان چیزی است که تارا بهبهانی ۸ سال پیش در چین به نمایش گذاشت.

نقاشی کرونا بهبهانی
 تارا بهبهانی هنرمندی است که حدود هشت سال قبل برای شرکت در بینال پکن، اثری را خلق کرد که به ویروس کرونا بی‌شباهت نبود. او که آن روزها هیچ ایده‌ای درباره این ویروس کوچک جان‌سخت نداشت، صرفا تلاش کرده بود با خلق این اثر تصویری از آینده بشریت را نشان بدهد؛ تصویری که حالا شباهتش با ویروس کرونا برای خودش هم عجیب است.

این هنرمند درباره ایده خلق این اثر توضیح می‌دهد: سال ۲۰۱۲ پنجمین بینال پکن با موضوع «آینده و واقعیت» برگزار شد که من نیز بر اساس همین موضوع  این اثر را خلق کردم. این اثر برخلاف تمام آثاری که کشیده بودم و پر از رنگ بودند، جنبه‌های دیگری از دنیا را نشان می‌داد و به قسمت تاریک آن پرداخته بود. به هر حال همه می‌دانیم که هر چقدر برای نشان دادن جنبه‌های روشن زندگی تلاش کنیم باز هم جنبه‌های منفی وجود دارند و حتی ممکن است در طول زمان این جنبه‌های منفی بزرگ شوند و شاید آن‌قدر بزرگ شوند که خود آدم‌ها را بخورند.  

او با تاکید بر این‌که هنگام خلق این اثر هیچ ذهنیتی از ترسیم یک ویروس در ذهن نداشته به ایسنا گفت: من در این اثر یک کارخانه تولید انبوه را کشیده بودم و اصلا به ذهنم نمی‌رسید که روزی برسد که همانند فیلم‌های هالیوودی همه مردم دنیا از ترس یک ویروس کوچک ذره‌بینی در خانه‌های‌شان بمانند و دنیا مختل شود.  

بهبهانی می‌گوید: زمانی که تصویر ویروس کرونا منتشر شد ناخودآگاه نقاشی‌ای که حدود هشت سال پیش برای بینال پکن کشیده بودم به ذهنم آمد. این اثر هشت سال پیش در بینال پکن جزء آثار برگزیده شد و حتی به نوعی مسیر زندگی حرفه‌ای‌ام را نیز تغییر داد.

این هنرمند نقاش خاطرنشان می‌کند: این شباهت برای خودم هم بسیار عجیب بود. من فقط می‌خواستم جنبه دیگری از زندگی را نشان بدهم؛ آن هم بدون استفاده از تصاویر متداولی که برای نشان دادن جنبه‌های منفی زندگی از آن‌ها استفاده می‌شود و اصلا تصور نمی‌کردم روزی این تصویر مشابه ویروسی باشد که کل جهان را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد. 

ساخت سکوهای سریع پرتاب موشک در ایران | «هواناو پیروزان» سبد صادارت نظامی را غنی‌تر می‌کند؟

نیروهای مسلح در سال‌های اخیر به توانایی طراحی و ساخت بسیاری از تجهیزات مورد نیاز دست یافتند که هواناوها از جمله آنها هستند.

ساخت سکوهای سریع پرتاب موشک

 به نقل از تسنیم، در میان ادوات نظامی دریایی، هواناو (hovercraft) از جمله مبتکرانه ترین طرح ها بود. این وسیله روی بالشتکی از هوا در ارتفاع بسیار اندکی از سطح آب قرار گرفته و به این ترتیب از مقاومت بسیار بالای آب در برابر حرکت رها شده و به واسطه موتور ملخی دیگری به جلو حرکت می کند. در نتیجه سرعت حرکت هواناو نسبت به سایر شناورهای دریایی مرسوم بسیار بالاتر و در حدود ۲ تا ۳ برابر است.

هواناو می تواند به همان ترتیبی که روی سطح آب حرکت می کند، در خشکی نیز در صورت عدم وجود عوارض به راحتی حرکت کند. در نتیجه هواناو برخلاف سایر شناورهای دریایی نیاز به اسکله و لنگرگاه ندارد.

در مجموع این قابلیت ها سبب شده تا هواناو یکی از ادوات آبی خاکی ارزشمند باشد هر چند که مشکلات و معایب خاص خود را نیز دارد؛ معایبی که به مرور در طی دهه های گذشته سعی در رفع آن توسط مهندسان شده است.

در ایران دو نوع هواناوها از پیش از انقلاب خریداری و در اختیار نیروی دریایی ارتش قرار گرفت.

این هواناوها بعدها در دوران جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران در مأموریت های پشتیبانی، حمل نقل نفرات و مهمات و تجهیزات به کار گرفته شدند.

از اولین روزهای دفاع مقدس هواناوها وارد عملیات پشتیبانی از خرمشهر و آبادان شدند به طوری که پس از محاصره آبادان تا مدتها تنها به وسیله هواناوها تدارکات رزمندگان این شهر و جابجایی نفرات به انجام می رسید. این هواناوها بیش از ۱۰هزار ساعت پرواز عملیاتی در بیش از ۴ عملیات بزرگ دوران دفاع مقدس انجام دادند. تعمیر و عملیاتی نگه داشتن این وسائل از همان دوران جنگ در دستور کار نیروی دریایی ارتش داشت.

هواناو سنگین BH-7 و هواناو متوسط SR.N6

در اواخر دهه ۱۳۷۰ اولین هواناو بومی به نام «یونس» با مأموریت حمل بار و سرنشین ساخته شد. این هواناو قابلیت حمل ۲۶ سرنشین و تا ۲ تن بار را داشت. سرعت بیشینه آن ۸۰ کیلومتر بر ساعت بود و برد بدون سوختگیری آن به ۶۰۰ کیلومتر می‌رسید. در سال های بعد، یونس۶ به عنوان هواناوی ۶ نفره برای مأموریت های امداد و نجات و تدارکات سبک در وزارت دفاع به تولید انبوه رسید.

هواناو یونس

در آبان سال ۱۳۹۱، هواناوی به نام «تُندر» که بر اساس SR.N-۶ در هسای اصفهان ساخته شده بود به نیروی دریایی ارتش (نداجا) تحویل داده شد. از جمله مشخصات آن می توان به طول ۱۴.۷۶ و عرض ۶.۶ و ارتفاع (تا سامانه تغییر گام ملخ) ۴.۵۷ متر، تناژ جابجایی ۱۱.۳ تن، ظرفیت حمل ۳۰ نفر سرباز با سرعت بیشینه ۹۵ کیلومتر بر ساعت اشاره کرد. در ساخت سازه و بدنه این هواناو از مواد فلزی و کامپوزیت های غیرفلزی استفاده شده است.

پرتابگر راکت ۱۱ فروندی ۱۰۷ میلیمتری (رنگ آبی) و پرتابگر موشک کروز ضد کشتی و رادار جستجوی سطحی (رنگ قرمز)
هواناو تندر

در سال ۱۳۹۰ خبر از نصب سامانه های موشکی روی هواناو در نداجا منتشر و هواناوهای BH-۷ این نیرو به دو پرتابگر موشک کروز ضد کشتی نور با برد ۱۲۰ کیلومتر مجهز شدند. این برای اولین بار در جهان بود که یک هواناو یا هاورکرافت به سامانه موشکی مجهز می شد و حتی تدوین استانداردهای لازم برای این امر نیز در خود نداجا صورت پذیرفته است. به علاوه این نیرو اولین نیروی نظامی جهان است که به صورت عملیاتی اقدام به شلیک موشک کروز سنگین از هواناو در حال حرکت کرد.

موشک کروز نور نصب شده روی هواناو BH-۷

با توجه به سرعت حرکت بسیار بالای هواناو و در نظر داشتن مسائل تعادل و پایداری، اجرای این امر نیازمند مطالعات و تحلیل های تخصصی بود که توسط متخصصان نداجا به انجام رسیده و در رزمایشی در دهه ۱۳۹۰ این شلیک به صورت عملیاتی به انجام رسید. با توجه به عملیاتی شدن موشک های کروز قدیر با برد ۳۰۰ کیلومتر، امکان تجهیز هواناوهای سنگین نداجا به این موشک نیز به راحتی ممکن است.

در سالهای بعدی تصاویری از ماکت دو نمونه هواناو با طراحی جدید منتشر شد که توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در دست اقدام قرار داشت. یکی از آنها نمونه ای غیرنظامی با مأموریت حمل مسافر و عملیات جستجو و نجات بوده که طول ۲۰ و عرض ۸.۴ و ارتفاع ۴.۵۵ متر داشته و قابلیت حمل ۲۲ مسافر را با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت دارد. این هواناو دارای دو ملخ محصور یا داکتد فن بوده که علاوه بر طراحی ظاهری پیشرفته تر آن، از جمله تفاوت های آن با نسل هواناو یونس است.

نمونه دیگر که آن هم از دو ملخ محصور استفاده می کند مخصوص عملیات ترابری نظامی ساخته شده و دارای مشخصاتی همچون طول ۲۵.۸ و عرض ۱۳ و ارتفاع ۵.۹ متر بوده و توان حمل ۸ تن بار را دارد. این شناور که عمده بدنه آن از کامپوزیت های غیرفلزی ساخته شده به سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت دست می یابد. یک درب شیبدار (رمپ) در جلو و کابین خلبانان بر بالای کابین حمل سربازان از مشابهت های طراحی این هواناو با نمونه BH-۷ علاوه بر طول و عرض آن است. ارتفاع کمتر این هواناو به لطف به کارگیری دو ملخ کوچکتر محصور به جای ملخ بزرگ و یک تنی در BH-۷ حاصل شده است. دو جایگاه در عرشه های کناری این هواناو می تواند محل قرارگیری تسلیحات راکتی و موشکی باشد.

  • پیروزان؛ پیشرفته ترین هواناو ایرانی

اما در آذر ۱۳۹۸ جدیدترین اخبار از طرح هواناوهای پیشرفته بومی توسط فرمانده نیروی دریایی ارتش در مصاحبه اختصاصی با تسنیم اعلام شد. به گفته امیر دریادار خانزادی، هواناوهای رده پیروزان نسل جدید هواناوهای نظامی خواهند بود که به خدمت نداجا در می آیند.

پیروزان با اتکا به مفاهیم پیشرفته طراحی از سطح مقطع راداری بسیار کمتری برخوردار بوده، ارتفاع آنها نسبت به نمونه های فعلی به یک سوم کاهش یافته ولی همان تناژ و ظرفیت را دارد. سامانه رانش هواناوهای نسل پیروزان از دو ملخ تشکیل شده است.

به علاوه موشک های ضد کشتی کروز روی این هواناو نصب می شوند با این تفاوت که پرتابگر آنها متحرک بوده و قابلیت بلند شدن پیش از شلیک و سپس جمع شدن پس از شلیک را دارد. این امر علاوه بر کمک به کاهش سطح مقطع راداری سبب کاهش نیروی مقاوم هوا و کاهش مصرف سوخت نیز به میزان محسوسی می شود. نکته مهم دیگر این است که هواناوهای نسل پیروزان به سامانه های شناسایی سونار مجهز شده و قابلیت شلیک اژدر نیز به آنها اضافه شده است.

بخش انتهایی سازه هواناو جدید پیروزان

به گفته امیر خانزادی سازه و بدنه دو فروند هواناو پیروزان ساخته شده و در زمان انجام مصاحبه یعنی آذر ۱۳۹۸، در مرحله نصب تجهیزات قرار گرفته اند. از این رو احتمال داده می شود که هواناوهای پیروزان در زمره دستاوردهای سال جدید نیروی دریایی ارتش قرار بگیرند.

از تصویر منتشر شده از بازدید امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ  کننده ارتش از کارگاه ساخت هواناو پیروزان به نظر می رسد که عرض این هواناو حداقل ۸.۵ متر قابل تخمین است. همچنین در صورتی که در مصاحبه امیر خانزادی مقایسه پیروزان با BH-۷ مد نظر بوده باشد، ارتفاع پیروزان نیز در حدود ۳.۵ تا ۴ متر قابل تخمین است. انتظار می رود که سرعت پیروزان در محدوده ۹۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت باشد.

از دیگر نکات قابل طرح در مورد پیروزان بر اساس تصویر منتشر شده، فضای قابل توجه در داخل بدنه است که امکان پذیرش خودروهای راهکنشی (تاکتیکی) سفیر را ممکن می سازد. با توجه به تصویر دو خودروی سفیر به راحتی در کنار هم در عرض کابین پیروزان می توانند قرار بگیرند که از این نظر در مقایسه با یک خودروی سفیر که در شرایط عادی در عرض کابین BH-۷ جای می گیرد بهتر است. این خودروها حامل انواع تسلیحات شامل راکت انداز ۱۰۷ میلیمتری، توپ ۱۰۶ میلیمتری بدون عقب نشینی، موشک های ضد زره و خمپاره انداز ۸۱ میلیمتری هستند.

هواناو BH-۷ در مأموریت آبی-خاکی در حال حمل خودروهای تاکتیکی جیپ

با توجه به مشخصات اعلام شده برای پیروزان به نظر می رسد این هواناو یک بازطراحی از هواناوهای امداد و نجات یا ترابری نظامی طراحی جدید باشد که به آن اشاره شد. زیرا مفاهیم طراحی مورد اشاره و استفاده از دو ملخ با ارتفاع کمتر در عین ظرفیت و تُناژ نمونه‌های فعلی، مواردی است که در این دو هواناو مشاهده می‌شود.

متخصصان کشورمان پس از سال‌ها تعمیر و نگهداری و بهسازی و نیز بازسازی چندین هواناو اقدام به طراحی و ساخت هواناو در رده های مختلفی کرده‌اند و در ادامه این مسیر با طراحی نسل جدید از هواناوهای نظامی اقدام به رفع نیاز نیروهای مسلح کشور به هواناوهای پیشرفته با قابلیت‌های تسلیحاتی و سامانه های پیشرفته شناسایی کرده‌اند. این هواناوها نقش پررنگی در ارتقاء ناوگان و در ادامه جایگزینی با نمونه های قدیمی در حال خدمت داشته و در آینده نیز می تواند در زمره محصولات دفاعی صادراتی ارزشمند برای کشورمان باشد.