این تصاویر عجیب مجلس را ببینید | صدا و سیما به جای مچ‌گیری در مترو و خیابان سراغ نمایندگان برود

مسئولان الگوی جامعه هستند و مردم از رفتار و کردار آنها تبعیت می‌کنند. این‌که گزارشگر صداوسیما یک‌طرفه به قاضی می‌رود و فقط از رعایت‌نشدن پروتکل‌های بهداشتی از طرف مردم سخن به می‌آید، رفتاری غیرمسئولانه است.

مجلس - کرونا - فاصله اجتماعی - جلسه علنی 25 خرداد

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، کرونا یک پدیده است؛ سرکش است و نوظهور. مهارش طرح و قانون و قاعده خاص خودش را می‌طلبد؛ «فاصله‌گذاری اجتماعی». یک فرهنگ جمعی درست‌وحسابی هم لازم داریم تا از شر این ویروس عجیب‌وغریب خلاص شویم. در این مورد نیز مثل بی‌شمار موارد دیگر، صداوسیما - به خاطر پوشش سراسری و دسترسی جمعیت گسترده‌ای به آن - وظیفه فرهنگ‌سازی را بر عهده گرفته است؛ اما چگونه؟

همان‌قدر که مهار کرونا به قانون و قاعده نیاز دارد، فرهنگ‌سازی هم اصولی دارد. این‌که گزارشگر تلویزیون دوربین به دست بگیرد و در کوچه و خیابان سراغ مردم برود و با لحنی که می‌دانید، همه‌چیز را در آخر گردن مردمی بیندازد که قواعد آنتی‌کرونایی را به هر علتی رعایت نکرده‌اند، در قاموس فرهنگ‌سازی نیست. نشان دادن چهره‌ افرادِ «خاطی» البته به‌زعم گزارشگر به کنار.

این‌که از یک طرف به مردم برای رعایت نکردن فاصله و نزدن ماسک و نپوشیدن دستکش و قس‌علی‌هذا خرده گرفت، از آن طرف نمایندگان مردم در صحن علنی مجلس (۲۵ خرداد ۹۹) با حداقل فاصله ممکن در کنار هم باشند و خیلی‌هاشان ماسک نداشته باشند، دور از انصاف است. این تناقض آشکار در گفتار و کردار مسئولان در کنار آن مدل گزارش‌ها به غیر از پر کردن آنتن تلویزیون ذره‌ای ثمر ندارد.

همان اندازه که مردم در شیوع کرونا نقش داشته‌اند، مسئولان هم بی‌تاثیر نبوده‌اند. به چه کسی باید بگوییم وضع فرهنگ هر کشوری نتیجه برنامه‌ریزی و عملکرد مسئولان آن کشور است؛ هرگونه نقص و مشکلی حاصلِ فاصله بین حرف و گفتار و رفتار مردم و به‌ویژه مسئولان آن کشور است. می‌گویم به‌ویژه مسئولان، چون چشم مردم به آنهاست و الگوی جامعه به حساب می‌آیند و مردم از رفتار و کردار مسئولان خود تبعیت می‌کنند. ایراد جای دیگری است، اول آنجا را اصلاح کنید، فرهنگ هم اصلاح می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.