۱۸۰ تن زباله انسانی روی ماه

بیستم جولای ۱۹۶۹ روزی فراموش‌نشدنی در تاریخ بشر محسوب می‌شود، روزی که فضانوردان ماموریت آپولو روی سطح ماه فرود آمدند و جهشی بزرگ برای بشریت انجام دادند.

براساس گزارش ساینس الرت، در میان این تاریخ سرنوشت‌ساز و دسامبر 1972، ناسا بارها و بارها به ماه بازگشت و محدودیت سفرهای فضایی را با ماموریت‌های پی‌در‌پی مورد آزمایش قرار داد، اما آنچه زیاد درباره این ماموریت‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد، وسایلی است که از آنها روی ماه به جا مانده‌است.

ناسا طی 6 ماموریتی که به سطح ماه انجام داده،‌ 809 جسم را روی سطح ماه رها کرده است و لیستی دقیق از این اشیا نیز وجود دارد. این اجسام در کنار بقایای به جا مانده از برنامه ماه روسیه، 187 هزار و 400 کیلوگرم زباله انسانی روی سطح مریخ ایجاد کرده‌اند.

اگرچه برخی از این بقایا تجهیزات علمی مهمی به شمار می‌روند، اما زباله‌های زیادی نیز در میان آنها وجود دارند. در میان اشیاء مهمی که ناسا روی ماه جا گذاشته، می‌توان به 6 فرودگر ماه اشاره کرد که هریک 15200 کیلوگرم وزن داشته‌اند. 6 پرچم آمریکا، چهار آینه بازتابی، 96 کیسه فضولات انسانی، دو توپ گلف که آلن شپارد فضانورد ماموریت آپولو 14 آنها را پرتاب کرد، یک جفت ناخن‌گیر، یک سلفی از فضانورد جیمز آیروین و 100 اسکناس دو دلاری از دیگر اقلام به جا مانده روی سطح ماه هستند.

اسکناس‌ها خود داستانی جالب دارند:جیمز آیروین و دیو اسکات دو فضانورد ناسا تصمیم می‌گیرند اسکناس‌ها را با خود به ماه برده و در سطح ماه آنها را امضا کنند و پس از بازگشت به زمین اسکناس‌ها را با قیمتی بالا به حراج بگذارند، اما متاسفانه یک بخش از ماجرا درست از آب در نیامد و آنها فراموش کردند اسکناس‌ها را با خود به زمین بازگردانند.

با توجه به تنوع اقلام به جامانده روی ماه،‌نسل بعدی انسان‌هایی که به این قمر قدم خواهند گذاشت علاوه بر چشم‌انداز زیبایی که از زمین خواهند داشت، می‌توانند موزه‌ای تاریخی از فعالیت‌های انسانی را نیز مشاهده کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.