ایجاد پست دیده‌بانی برای خورشید توسط اروپا

دانشمندان و مهندسان اروپایی درحال ساخت ماهواره‌ای هستند که می‌تواند نسبت به نزدیک تهدید طوفان‌های خورشیدی که زمین را هدف قرار داده‌اند، به زمینیان هشدار دهد.

براساس گزارش ساینس الرت، آژانس فضایی اروپا درخواست انجام پژوهش‌هایی برای طراحی ماموریتی را داده‌است که قرار است در دهه 2020 به فضا فرستاده شود.

فوران‌های انفجاری خورشیدی می‌تواند به مختل شدن وسیع شبکه‌‌های ارتباطاتی سیاره زمین و حتی قطعی برق گسترده منجر شود. اما درصورت وجود چنین ماهواره‌ای میزان آسیب‌های ناشی از این رویداد به واسطه افزایش زمان موجود برای آماده‌سازی، کاهش پیدا خواهد کرد.

آژانس فضایی اروپا قصد دارد نام این ماموریت را براساس موقعیت قرار‌گیری ماهواره، لاگرانژ بگذارد زیرا قرار است این ماهواره در نقطه 5 لاگرانژی در مدار زمین به دور خورشید تثبیت شود. ماهواره‌هایی که در این مدار قرار می‌گیرند برای ثابت ماندن نیاز به مصرف سوخت زیادی ندارند و علاوه بر این،‌این نقطه از مدار برای مشاهده بخشی از خورشید که در برابر چشم‌انداز زمین در چرخش است،‌نقطه‌ای مناسب به شمار می‌رود.

به این شکل نه تنها بر بخش فعال خورشید که به سمت زمین قرار می‌گیرد، تسلط کاملی ایجاد می‌شود،‌ بلکه می‌توان رد فوران‌های خورشیدی که به سوی زمین پرتاب می‌شوند را نیز به راحتی دنبال کرد.

دو پژوهش موازی این پروژه توسط شرکت‌های ایرباس در بریتانیا و OHB در آلمان انجام خواهند گرفت. این دو شرکت علاوه بر پژوهش‌های علمی و طراحی تجهیزات نصب شده روی ماهواره، باید روند کل ماموریت،‌از زمان پرتاب تا پایان عمر مفید ماهواره را مورد برسی قرار دهند. تجهیزاتی مانند بسته حسگر از راه دور و بسته حسگر ذرات خورشیدی، از جمله تجهیزاتی هستند که طراحی و ساخت آنها به عهده بریتانیا خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.