«تاد» در منطقه، چین در «مخمصه»

ورود تجهیزات سامانه پیشرفته ضد موشکی «تاد» آمریکا به یک پایگاه هوایی در نزدیکی پایتخت کره جنوبی و اینکه کار آرایش این سامانه تا پایان ماه جاری میلادی در این کشور به پایان می رسد، بیش از هر کشور دیگری، چین را در تنگنا قرار داده است.
به گزارش شفقنا به نقل از ایرنا، چینی ها از ماه جولای (تیر – مرداد) سال گذشته میلادی هر نوع اعتراضی که به ذهنشان رسید علیه آمریکا و کره جنوبی کردند تا بلکه آنان را از برنامه استقرار این سامانه منصرف کنند، اما این اعتراضات دستاوردی برای پکن نداشت.
حتی «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین چند روز پیش در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پکن بار دیگر مخالفت قاطع کشورش را با استقرار این سامانه اعلام کرد اما ظاهرا عزم سئول و واشنگتن برای این برنامه راسخ تر از قبل است و مخالفت های پکن خللی در اراده آنها وارد نکرده است.
از سوی دیگر چین در شرایط بسیار حساس و بغرنجی قرار گرفته است که تصمیم گیری برای این کشور را بیش از هر زمان دیگری سخت تر کرده است.
در عین حال آمریکا و کره جنوبی به بهانه پرتاب موشک های بالستیک کره شمالی بخصوص از سال گذشته میلادی تاکنون، این هفته توانستند استقرار سامانه تاد را در ۳۰۰ کیلومتری شهر سئول تسریع کنند و خیلی زود بخشی از تجهیزات را وارد کشور کرده اند.
آنها می گویند که تسلیحات موشکی بالستیک و تجهیزات هسته ای کره شمالی و همچنین پرتاب های پی در پی موشکی پیونگ یانگ تهدیدی جدی برای کره جنوبی، آمریکا و ژاپن بوده و لازم است تا این سامانه تولید شرکت تسلیحاتی «لاکهید مارتین» آمریکا هر چه زودتر در شبه جزیره کره آرایش داده شود.
از طرف دیگر این کشورها بهانه خوبی هم بدست آورده اند مبنی بر اینکه پرتاب های موشکی کره شمالی نشانه شکست سیاست های چین در متوقف کردن برنامه تسلیحاتی هسته ای پیونگ یانگ است.
و البته «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا هم هفته آینده به چین می آید تا در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین از وی بخواهد کشورش فشارها بر کره شمالی را افزایش دهد و این بخشی از ماموریت دیپلماتیک وی در پکن به حساب می آید.
این موضوع از یک سو و همچنین همراهی نکردن کره شمالی با چین در توقف این برنامه ها و ادامه آزمایش های موشکی و تسلیحاتی اتمی موجب شده است تا چین سردرگم و مستاصل تنها نظاره گر شرایط موجود و ورود کامیون های حامل تجهیزات «تاد» به کره جنوبی باشد.
اما این مسیر هر روز برای چین تنگتر می شود و این مخمصه منطقه ای برای پکن بیشتر از هر کشور دیگری نگرانی به بار آورده است و فشاری مضاعف به چین وارد می کند که به دلیل تمرکز بر اصلاحات اقتصادی نمی خواهد هزینه های نظامی خود را برای مسابقه تسلیحاتی با این سه کشور اضافه کند.
اما نباید فراموش کرد که استقرار سامانه تاد به رغم تکذیب های مکرر آمریکا؛ بخشی از یک سناریوی تدوین شده برای آرایش یک سپر موشکی گسترده در کل آسیای شمال شرقی و آسیای شرقی است که دامنه اقیانوس آرام و جزایر منطقه ای را نیز فرا می گیرد.
این را نیز نباید فراموش کرد که اکنون سه کشور ژاپن، آمریکا و کره جنوبی در حال اطلاع رسانی مستقیم در باره وضعیت کره شمالی و شبه جزیره کره هستند و سامانه های موشکی آمریکا در ژاپن حالا با تاد در کره جنوبی یک زنجیره قوی را تشکیل می دهد که در کنار مهار کره شمالی می تواند روس ها و چینی ها را نیز در مرزهایشان محدود کند.
شاید به همین دلیل بود که اخیرا روزنامه ارگانی «گلوبال تایمز» چین نوشت که مسابقه تسلیحاتی بزرگی در حال شکل گیری است و اگر قرار بر استقرار تاد باشد پکن باید با روس ها برای ایجاد یک سپر دفاعی موشکی مشترک تعامل کند.
آنچه حتی خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی از اشاره به آن ابا نکرده است اینکه سامانه تاد در حال تغییر وضعیت ژ‌ئوپلتیک منطقه است و انتظار می رود تنش هایی بی سابقه شبه جزیره کره و آسیای شمال شرقی را در برگیرد.
چین برای تلافی جویی آماده می شود و موشک های بالستیک کره شمالی با سوخت جامد و قابلیت حمل کلاهک های هسته ای روی سکوها قرار دارد و روس ها هم مخالفت قاطعانه خود را با آرایش این سامانه آمریکایی در کره جنوبی اعلام کرده اند.
اینکه آیا جبهه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در مقابل ائتلافی از چین، کره شمالی و روسیه قرار می گیرد موضوعی است که دور از ذهن نیست اما از آن مهمتر اینکه چین بعد از کره شمالی بیشتر از هر کشوری در برابر سامانه تاد در معرض آسیب های جدی نظامی قرار می گیرد و برنامه های موشکی این کشور زیر رصد رادارهای تاد آمریکا می رود و این برای پکن قابل قبول نیست.
حالا باید دید نمایندگان کنگره ملی خلق چین که در حال برگزاری اجلاس سالانه خود در پکن هستند و همچنین رهبران حزب حاکم کمونیست این کشور؛ برای مقابله با حضور فزاینده نظامی آمریکا و ایجاد یک زنجیره موشکی بزرگ از سوی واشنگتن در حیاط خلوت خود چه تدبیری خواهند اندیشید و با اتحاد قوی نظامی سئول، واشنگتن و توکیو چگونه رویارویی خواهند کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.