برکناری فرمانده تفنگداران بازداشتی آمریکا در خلیج فارس

 

نیروی دریایی آمریکا فرمانده ۱۰ تفنگدار آمریکایی که در ماه ژانویه وارد آب های ایران در خلیج فارس شدند و برای ساعاتی تحت بازداشت بودند را اخراج کرده است.

این نیرو روز پنجشنبه در بیانیه ای گفت که اعتمادش به فرمانده «اریک راش» را از دست داده است. او مسئول آموزش و آمادگی بیش از ۴۰۰ ملوان در یگانی شامل این ۱۰ ملوان بود.

یک مقام نیروی دریایی آمریکا که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که راش در ارائه فرماندهی موثر ناکام ماند که به فقدان نظارت، غفلت و ناکامی در حفظ معیارها در این یگان انجامید.

نیروی دریایی گفت که اریک راش را از فرماندهی این یگان عزل کرده و او را در پست دیگری منصوب کرده است.

قبلا چند تفنگدار دریایی در ارتباط با آن حادثه با توبیخ اداری روبرو شده بودند. تحقیقات در مورد حادثه هنوز ادامه دارد و ممکن است دیگران هم با تدابیر انضباطی روبرو شوند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به فرماندهان ایرانی که این تفنگداران دریایی آمریکایی را بازداشت کردند، نشان افتخار اعطا کرد. رسانه‌های ایران نیز تصاویر ویدیویی بازداشت شدگان در این حادثه را پخش کردند، که از جمله آن‌ها می‌توان به صحنه‌هایی اشاره کرد که در آن نیروهای سپاه پاسداران، تفنگ‌های خود را به سمت تفنگداران دریایی نشانه رفته‌اند، در حالی که آن‌ها زانو زده‌اند.

این آمریکایی‌ها حدود ۱۵ ساعت بعد و پس از آن آزاد شدند که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران وارد مذاکره شد. به این ترتیب از بروز بحران دیپلماتیک چند روز پیش از اجرای موافقتنامه هسته‌ای ایران پرهیز شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.