۴ دستاورد دفاعی نیروی دریایی ارتش شامل «پهپاد پلیکان ۲»، «مین دریایی صدف ۲»، «سامانه موقعیتیاب زمینی سورن» و «بمب هدایت شونده برد بلند بالابان» رونمایی شد.
به نقل از مهر، صبح امروز (شنبه) با حضور امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش «پهپاد دریاپایه پلیکان ۲» رونمایی شد.
پهپاد دریاپایه پلیکان ۲ با توانایی نفوذ در عمق، توانایی ماموریتهای گشت و شناسایی را دارد. این پهپاد با استفاده از چهار موتور عمود پرواز و یک موتور پیشران پر قدرت توانایی نشست و برخاست عمودی از روی شناور در حال حرکت را دارد.
پرنده در ابتدا با استفاده از چهار موتور همزمان شده خود که به صورت عمود پرواز است از شناور جدا میشود و پس از آن با استفاده از الگوی خودکار طراحی شده در سامانه پرواز خودکار، طی فرآیند محاسبه شده بدون برهم خوردن تعادل و سقوط ناگهانی پرنده وارد فاز کروز یا حرکت افقی می شود. این فرآیند در هنگام برگشت پرواز از ماموریت شناسایی خود و نشستن بر روی کشتی بالعکس اجرا میشود.
یکی دیگر از وجوه تمایز این پهپاد، شناوری مثبت و مقاومت آن در برابر نفوذ پذیری در هنگام فرود بر سطح آب است که به این پرونده این امکان را میدهد تا در شرایط اضطراری بدون آسیب بر روی آب فرود آمده و بازیافت شود.
عملکرد بیبدیل این سامانه بدون سرنشین در انجام عملیات خودکار و در شرایط نامتعارفی که پرندههای با سرنشین قادر به انجام ماموریت نباشند و همچنین عدم نیاز آن به تاسیسات و زیرساختهای گسترده و پرهزینه جهت بهره برداری، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشت تا از این پرنده در راستای انجام ماموریتهای محوله خود در یگانهای شناور و آبهای دوردست تحت کنترل عملیاتی خود استفاده کند. پهپاد پلیکان ۲ آزمایشات میدانی HAT و SAT خود را با موفقیت به پایان رسانده است.
ماموریت اصلی مین دریایی صدف۲، انجام عملیات پدافندی علیه شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن است. این مین، از جمله مینهای تماسی بوده و در عمق کم و آبهای عمیق در پایین تر از سطح آب قرار می گیرد.
مین صدف ۲ دارای دو نیمکره آهنی بوده و دارای چهار شاخک بر روی نیم دایره بالایی و موارد ناریه به وزن ۱۲۰ کیلوگرم در نیمکره پایینی است. حداکثر عمق قابل استفاده مین صدف ۲ در دریا ۱۰۰ متر است ضمن اینکه ماسوره این مین مکانیکی است. در راستای ارتقای این مین، نسبت به اضافه کردن سنسورهای صوتی و مغناطیسی جهت کاربرد بهتر در مواجهه با شناورهای دشمن اقدامات اولیه آغاز شده است.
سامانه موقعیت یاب زمینی و دریایی «پروژه سورن» نیز یکی دیگر از سامانه هایی بود که با حضور فرمانده «نداجا» از آن رونمایی شد. در حال حاضر تمامی سامانههای موقعیتیاب زمینی و دریایی به منظور تعیین مختصات دقیق خود نیازمند استفاده از ماهواره ها هستند که در فضای بالای جو زمین استقرار دارند. برای تعیین موقعیت شناورهایی که در زیر دریا حرکت میکنند، استفاده از این سیستم ها با توجه به اینکه امواج الکترومغناطیس توانایی نفوذ در عمق دریا را ندارند عملاً غیرممکن است. «آیاِناس» یک سامانه کمک ناوبری است که وظیفه موقعیتیابی لحظهای زیردریایی را برعهده دارد. این واحد دادههای مورد نیاز جهت تعیین موقعیت زوایا و همچنین سرعت ها را در سه محور از سنسورهای اینرسی نصب شده در داخل خود جمع آوری کرده و با تجزیه و تحلیل این دادهها موقعیتهای لحظهای وضعیت تعادل و راه یگان را در هر زمان به دست میآورد.
پروژه سورن با موضوع طراحی و ساخت واحد آیاِناس است که با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و بدون نیاز به جی پی اس موقعیت زیردریایی به همراه وضعیت تعادل آن را با خطای کم ارائه میکند.
این سیستم به علت قیمت و تکنولوژی بسیار بالای آن فقط توسط چند کشور بسیار محدود تولید می شود و قبلاً به روی هیچ یک از یگانهای نداجا نصب نبوده است. از این رو با توجه به نیاز نیروی دریایی به یک سامانه تعیین موقعیت دقیق و همچنین طراحی و ساخت سامانه های پیشرفته به روی یگانهای زیرسطحی و نیاز این سیستمها به اطلاعات دیجیتال و دقیق یگان خودی، موضوع طی یک طرح تحقیقاتی به انجام رسید.
این پروژه پس از نصب به روی یگانهای زیرسطحی این قابلیتها را خواهد داشت که زمانی که زیر دریایی در عمق قرار گرفته و هیچ گونه ارتباطی با فضای آزاد ندارد، اولا راه یگان را به طور دقیق ارائه میکند، دوما موقعیت زیردریایی را در زیر آب تعیین میکند، سوما YAW، PITCH و ROLL زیر دریایی را زیر آب تعیین کند و چهارما اطلاعات مورد نیاز را برای سامانه سلاح ارسال کند.
بمب هدایت شونده برد بلند بالابان یک بمب هوشمند ودارای بالهای تاشو است. بمب بالابان جهت افزایش دقت، افزایش برد و همچنین سیستمهای مبتنی بر INS, GPS, GLONASS است. عملکرد بمب بالابان بدین صورت است که مختصات نقطه هدف بر روی کامپیوتر پرواز بمب لود می شود و خلبان پس از رسیدن به نقطه رهایی اقدام به رهاسازی بمب می کند و بمبی با بالکهای کنترلی خود، اصلاح مسیر کرده و به سمت هدف حرکت میکند.
دقت اصابت این بمب تا شعاع ۳۰ متر است. بمب بالابان قابلیت حمل توسط پهپاد کرار را دارد و تعداد بالهای آن دو عدد و بالکهای آن نیز چهار عدد است. وزن سرجنگی این بمب ۴۱ کیلوگرم و وزن بمب کامل آن ۱۲۸ کیلوگرم است. نوع ماده سرجنگی این بمب برد بلند H۶ است.
اگرچه رادارهای پدافندهوایی قابلیت اکتشاف و شناسایی میگهای ۲۵ را داشتند اما مسئله مهم در تکمیل ماموریت پدافندهوایی در برابر میگ۲۵ درگیری وانهدام آنها محسوب میشد. علی رغم پرتاب موفقیت آمیز موشکهای هاوک به سمت میگ ۲۵ مشکل ارتفاع بالای این هواپیماهای مجهز عراقی مانع از تکمیل زنجیره وظایف پدافندهوایی بود.
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمود حجامی و رضاجهانفر از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس در زمینه پدافند هوایی هستند. آنها در مقالهای به «اقدامات پدافندهوایی جمهوری اسلامی ایران جهت مقابله با هواپیمای میگ ۲۵» پرداختهاند. در این مقاله میخوانیم: «با واگذاری هواپیماهای میگ۲۵ از سوی شوروی سابق به عراقیها، تامین امنیت هوایی آسمان کشورمان با مشکل بزرگی مواجه شد. عدم دسترسی موشکهای هاوک و حتی موشکهای شلیک شده از هواپیماهای «اف-۱۴» به سقف پروازی بالای «میگ ۲۵»، آسمان ایران اسلامی را برای کفتارهای عراقی امن کرده بود. شکار هواپیماهای مسافربری وخصوصا هواپیمای حامل وزیر وقت خارجه الجزایر از جمله جنایات مرتکب شده بعثیها به وسیله «میگ ۲۵» محسوب میشود. همت وتوان نیروی هوایی در بخشهای آفندی وپدافندهوایی معطوف به اصابت قرار دادن میگهای ۲۵ شده بود. این هواپیماها بیش از آنکه دارای کارایی نظامی و تاثیر گذار در حملات راهبردی باشد دارای تبعات منفی از نظر عملیات روانی محسوب میشد. (۱)
اگرچه رادارهای پدافندهوایی قابلیت اکتشاف و شناسایی میگهای ۲۵ را داشتند اما مسئله مهم در تکمیل ماموریت پدافندهوایی در برابر میگ۲۵ درگیری وانهدام آنها محسوب میشد. (۲) علی رغم پرتاب موفقیت آمیز موشکهای هاوک به سمت میگ ۲۵ مشکل ارتفاع بالای این هواپیماهای مجهز عراقی مانع از تکمیل زنجیره وظایف پدافندهوایی بود. این مشکل ناشی از سستی یا کم کاری پدافندهوایی در برابر «میگ۲۵» نبود بلکه مربوط به مقدورات و تواناییهای تجهیزاتی پدافند میشد.
از جمله موارد اثبات کننده این ادعا میتوان به اسناد حمله هوایی عراق در مورخه ۱۳۶۴/۱/۱۵ به شهر تهران اشاره کرد که وظایف کشف، شناسایی، درگیری توسط پدافندهوایی انجام شد اما مشکل ارتفاع مانع از اصابت موشک هاوک به هواپیمای میگ۲۵ و(انهدام) میشود.برابر اسناد موجود :
«در تاریخ ۱۵/۱/۶۴ در ساعت ۰۲:۲۰ یک فروند هواپیمای میگ ۲۵ به شهر تهران حمله میکند و یک تیر موشک هاوک نیز از سایت هاوک ۲ به طرف دشمن شلیک میشود لیکن [به دلیل ارتفاع بالای میگ ۲۵] به هدف اصابت نمیکند.»(۳)
مشکل عدم دسترسی تجهیزات پدافندهوایی به ارتفاع پروازی میگ ۲۵ و عدم وجود سقف پروازی میگ۲۵ در هواپیماهای جنگنده ایرانی منجر به افزایش جسارت عراقیها در بمباران مناطق مختلف کشور و ایجاد دور جدیدی از جنگ شهرها شده بود. اگرچه بیشتر حملات هوایی میگ ۵ علیه تهران، اصفهان و خارک بود. (۴) اما این مطلب به آن معنا نیست که سایر نقاط کشور از گزند میگ ۲۵ در امان بودند. برابر اسناد ومدارک موجود حملات هوایی میگهای ۲۵ عراقی در جریان جنگ شهرها بر علیه مردم بیگناه تبریز، زنجان، بوشهر و... نیز به وقوع پیوسته است.
به عنوان مثال :
«در تاریخ ۶۵/۱۱/۲۲ در ساعت ۱۶:۵۶ با هواپیمای میگ ۲۵ اطراف پمپ بنزین گلشهر و مزار شهدای کرج بمباران میشود.»(۵)
«در تاریخ ۶۵/۱۱/۲۴ در ساعت ۱۹:۴۰ دو فروند هواپیمای میگ ۲۵ به آسمان شهر تهران تجاوز و بمباران میکند که دانشگاه صنعتی شریف و پارک هجرت در خیابان زنجان مورد اصابت واقع و سه نفر شهید و پنج نفر مجروح میشوند. »(۶)
«در تاریخ ۶۵/۱۱/۲۵ در ساعت ۰۵:۵۹ شهر بزرگ تهران و در ساعت ۰۶:۰۲ شهر تبریز و در ساعت ۰۶:۰۹ توسط سه فروند هواپیمای میگ ۲۵ به طور جداگانه بمباران می شود لیکن هیچگونه خسارتی گزارش نمیشود.» (۷)
بررسی برخی از ابتکارات انجام شده توسط کارکنان پدافندهوایی جهت کسب موفقیت در برابر پرواز میگهای ۲۵ عراقی ومسائل پیش روی هرکدام از طرحهای فوق جالب توجه است. اجرای طرحهای ذیل با نظارت دقیق شهید ستاری انجام می شد.
برخی از طرحها وابتکارات انجام شده توسط پدافندهوایی جهت ساقط کردن میگ۲۵
در سالهای دفاع مقدس
۱- افزایش ارتفاع سایتهای هاوک جهت درگیری با میگ ۲۵:
جهت رفع مشکل عدم دسترسی سامانههای پدافندهوایی ایران به ارتفاع پروازی هواپیماهای میگ۲۵، افزایش ارتفاع استقرار سایتهای هاوک از جمله اولین تدابیر اتخاذ شده در این خصوص بود. استقرار سایت هاوک در محدوده سایت رادار کرج که منجر به افزایش ارتفاع ۲۰۰۰متری(حدود ۶۰۰۰پا) میشد در همین راستا انجام شد. این سایت در چند روز اول استقرار به دلیل بروز دو مشکل اصلی قادر به انجام وظایف محوله نبود. اولین مشکل، بروز تداخل امواج سامانههای راداری مربوط به رادار پیش اخطار کرج و سامانههای راداری هاوک بود. مشکل بعدی نوع روانه و عدم هماهنگی مابین اجزای راداری سایت هاوک بود. (۸)
این مسئله با ابتکار عمل دوتن از مامورین اعزامی از سایت هاوک کهریزک(۹) بر طرف شد. یکی دیگر از سایتهای هاوک که تدبیر افزایش ارتفاع در آن در نظر گرفته شده بود، سایت هاوک هفت تیر(در جاده ساوه) بود. به تدریج مشخص شد که باید ابتکار بهتری را جایگزین این ایده کرد.
۲- پروژه شباهنگ (استفاده از موشکهای سامانه پدافندهوایی دریا پایه استاندارد)
در گام بعدی اقدام در خصوص بهرهگیری از موشکهای پدافندهوایی دریاپایه استاندارد به جای موشک هاوک بر روی لانچر هاوک مورد آزمون قرار گرفت. سایت هاوک شماره ۲(مستقر در احمدآباد مستوفی) و سایت هاوک مستقر در جزیره خارک از جمله سایتهایی بودند که پروژه شباهنگ در آن به مورد اجرا در آمد. البته اولین آزمونها در خصوص پروژه شباهنگ در «سایت ۳ کهریزک» انجام شد. (۱۰) پس از پرتاب موفقیت آمیز موشکهای استاندارد از روی لانچر هاوک، امیدها جهت دسترسی به ارتفاع بالاتر پروازی و میگهای۲۵ افزایش یافت. از جمله اینکه در مقطعی از تاریخ دفاع مقدس، وظیفه دفاع در برابر میگ ۲۵ به شباهنگ سپرده شد. برابر اسناد موجود:
«در تاریخ ۶۴/۳/۱۱ فرمانده گروه [پدافندهوایی] تهران در رابطه با طرح شباهنگ اعلام میدارد که تجهیزات مربوطه به سایت کرج حمل و در حالت عملیاتی آماده گردیده است.
فرماندهی پدافند هوایی [کشور] به فرمانده گروه [پدافندهوایی] تهران ابلاغ میکند که در صورت تجاوز هوایی به تهران فقط سیستمهای پروژه شباهنگ درگیر و در صورت غیر عملیاتی شدن شباهنگ، «سایت ۲ هاوک» درگیر و در صورت داشتن دو هدف در یک زمان سیستم های شباهنگ و سایت ۲ با هم اقدام تاکتیکی به عمل آورند». (۱۱)
علیرغم پرتاب موفقیت آمیز موشک شباهنگ از لانچر، یکی از مشکلات عمده در آن مقطع هدایت دقیق موشک استاندارد به سمت هدف بود. این مسئله کارایی ابتکار فوق را تحتالشعاع قرار میداد. این پروژه بعدها نیز مسیر تحقیقاتی خود را طی کرد و نتایج جالبی از آن به دست آمد که منجر به تقویت توان دفاعی کشور شد.
۳- پروژه سجیل (بهره گیری از موشک هاوک در هواپیمای اف-۱۴ ):
یکی دیگر از پروژههای مهم که در همان مقطع از جنگ تحمیلی مراحل اولیه خود را سپری میکرد، پروژه سجیل بود. در این پروژه هواپیماهای اف-۱۴ قادر به حمل و پرتاب موشک زمین به هوای هاوک به عنوان یک موشک هوا به هوا میشد. این در حالی است که موشک هاوک یک موشک زمین به هوا است. یکی از اهداف این طرح تقویت توان تهاجمی لایه اول پدافندهوایی (هواپیماهای شکاری –رهگیر خصوصا اف-۱۴) در برابر هواپیماهای عراقی خصوصا میگ۲۵ بود. اگرچه در ابتدا انجام این طرح همچون سایر طرحها با مشکلاتی مواجه شد اما سالها بعداین پروژه کارآمدی خود را ثابت کرد. شهید سرلشکر منصور ستاری از بنیانگذاران وطراحان اصلی پروژه سجیل بود.۴- استفاده مناسب و افزایش بهره وری سامانه پدافندهوایی HQ۲
علاوه بر موارد فوق خریداری سامانه پدافندهوایی HQ۲ (با توان پوشش بالاتر از ارتفاع متوسط) از چین جهت تأمین پوشش هوایی در ارتفاع بالاتر مد نظر قرار گرفت. اولین گروه اعزامی از کارکنان پدافند هوایی جهت طی دوره سامانه پدافندهوایی HQ۲ مشتمل بر زبدهترین کارکنان غیور پدافندهوایی ارتش و سپاه آموزشهای لازم را در چین فرا گرفتند. همانگونه که در مقاله «ثمره شیرین وحدت» منتشر شده در شماره ۳۶۹ (شهریورماه ۱۳۹۰صفحات ۳۶ الی ۳۸) بیان شد.
با توجه به تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسئولان طراز اول کشور، سامانه پدافندهوایی HQ۲ در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفت و کارکنان ارتشی پدافندهوایی که دوره را طی کرده بودند مامور به سایت HQ۲ سپاه شدند. حضور کارکنان پدافندهوایی ارتش به عنوان مأمور در پدافندهوایی سپاه آنچنان موثر بود که آثار آن علی رغم گذشت سالها همچنان باقی مانده است. با همکاری مشترک سایت راداری سوباشی (زیرمجموعه یکی از یگانهای تحت امر پدافند هوایی ارتش) و ارائه سمت، برد و ارتفاع هدف و واگذاری مشخصات هواپیمای میگ ۲۵ عراقی به سایت موشکی HQ۲، شلیک موفقیت آمیز با سرانگشتان با کفایت فرزندان ارتش اسلام انجام شد. (۱۲)
پس از سرنگونی هواپیمای میگ ۲۵ عراقی کارشناسان نظامی دنیا بر قدرت پدافندهوایی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده و مأموریت میگ ۲۵ در جنگ شهرها و بمباران مردم بیگناه ایران اسلامی برای همیشه متوقف شده و جنگ شهرها وارد فاز جدیدی شد. این بار تمرکز عراقیها براستفاده از موشکهای دوربرد و زمین به زمین برای حمله به شهرهای بزرگ ایران بود. در این خصوص مراجعه همزمان به اسناد ومدارک وهمچنین تاریخ شفاهی و اظهارات پیشکسوتان پدافندهوایی راهگشا خواهد بود. برابر اسناد موجود:
«در تاریخ ۶۵/۱۱/۲۶ در ساعت ۱۲:۲۵ یک فروند میگ ۲۵ با شماره B۰۷Z در موقعیت BD۳۰۵۰ و با سرعت ۱۱۰۰ نات ارتفاع ۵۰ هزار پا [هواپیمای فوق در آسمان اصفهان دارای ارتفاع حدود ۷۰ هزار پا بود] در دید رادار بندر امام و سپس در دید رادار بوشهر قرار میگیرد. که ضمن اعلام وضعیت قرمز در اصفهان موقعیت هواپیما لحظه به لحظه [توسط سایت راداری سوباشی همدان] به سایت موشکی [HQ۲ ] گزارش و پس از محو مسیر از رادار نیز موقعیت به صورت تخمینی گزارش و در ساعت ۱۲۳۰ سیستم موشکی قادر به رهگیری و با شلیک سه تیر موشک هواپیما را سرنگون می کند که خلبان هواپیما [ستوانیکم عبد الرحمان البیانی] با چتر بیرون پریده و در شمال شرقی مسجد سلیمان [حوالی اصفهان] زنده دستگیر میشود. »(۱۳)
در همین خصوص سرهنگ بازنشسته حسین صفری ابهری میگوید:
«حدود روز بیستم عملیات والفجر۸ بود که به ما ابلاغ شد برای اعزام به کشور چین وطی دوره آموزشی سامانه پدافندهوایی HQ۲از منطقه خارج شویم و به همین منظور با یک بنز اورلیکن که قرار بود به اهواز مراجعت کند به سمت اهواز حرکت کردیم که به علت تخریب کلیه پلهای مواصلاتی راه دو ساعته ۶ساعته طی کردیم تا به قرارگاه رَعد رسیدیم از نکات جالب ماموریت فوق اینکه در بین راه نیز مورد حمله شیمیایی قرارگرفتیم.
پاک سازی آسمان ایران از میگ۲۵
اعزام به دوره و گذر ایام تا پایان دوره همراه با خاطرات خاص خودش بود. در آن دوره دوگروه، یکی از پدافندهوایی ارتش ودیگری از پدافندهوایی سپاه حضور داشتند. پس از پایان دوره، با توجه به اینکه سامانه موشکی HQ۲J را که قرار بود در اختیار پدافند هوایی ارتش قرار بگیرد بنا به دلایلی در اختیار ارتش قرار ندادند و من و بقیه همکاران با توجه به اینکه تنها متخصصین این سامانهها بودیم بنا به ضرورت به سپاه مأمور شدیم که تجربه بسیار خوبی بوداز همکاری و اتحاد این دو نهاد در شروع کار در گرمدره (سایت هاوک قدیم) که در اختیار سپاه بود مستقر شدیم و بعد از مدتی به دو گروه آموزشی و عملیاتی انشعاب پیدا کردیم و من در گروه عملیات مسئولیت افسر کنترل آتش را عهدهدار بودم اولین مأموریت ما در سایت رعد بود که تجهیزات را مستقر و عملیاتی کردیم و بعد از مدتی حدوداً اواخر پاییز بود که برای عملیات کربلای ۵ یک سایت را به منظور آماده کردن جهت منطقه در رامهرمز گسترش دادیم و تازه داشت سایت آماده میشد که محل ما کشف و مورد تهاجم موشکی عراق قرار گرفت که الزاماً محل را ترک و جهت استقرار بعدی به اصفهان در منطقه فلاورجان و در یک منطقه کشاورزی که پیاز کاری شده بود.
سایت (یابن الزهرا) پایه گذاری شد و عملیات مهندسی فوقالعاده سریع و منسجمی در آن منطقه صورت گرفت و روزی صدها کمپرسی مایلر شن و ماسه ومصالح به سایت میآوردند و خیلی سریع سایت آماده و تجهیزات گسترش یافت و با توجه به اینکه کلیه کارکنان در هر تخصص دوره یکسان طی نموده بودن و در تیمی که جهت عملیات پیشبینی شده بود از کارکنان فنی کسی در نظر گرفته نشده بود و لازم بود کل امور تعمیراتی نیز توسط خود کارکنان عملیات انجام شود.
بعد از روشن کردن سایت و انجام سرویسها و تستهای مربوطه مشخص شد که بخشی از سیستم که در بخش اطاق عملیات (تراک۳) اشکال دارد که کلیه فرایند سامانه را با اشکال مواجه کرده است که با تلاش بسیار زیاد معلوم شد در یک شاسی به عمد خرابکاری شده است به طوریکه در جایی که باید لامپی با شماره خاص گذاشته شود یک لامپ با شماره دیگر کار گذاشته بودند و روی شاسی را به غلط و عمداً غلط نوشته بودند ولی در نقشه لامپ دیگری بود و اشکالتی مشابه که ظاهراً چینیها در هر سیستم اعمال کرده بودند که ما مجبور شویم از آنها جهت رفع عیب کمک بگیرم و به این وسیله برای خود جایی باز کنند ولی از آنجایی که خداوند در تمام مراحل یار ما بود این اشکالات رفع و با از جان گذشتگی و کارهایی که بیشتر به معجزه شبیه بود سایت عملیاتی شد که از آن جمله سوختگیری موشک به صورت دستی و توسط سطل و قیف که با هیچ معیاری هم خوانی ندارد.
برابر هماهنگی انجام شده با رادارسوباشی همدان، قرار بود به محض برخواستن میگ ۲۵ در عراق به ما اطلاع داده شود که همینطور هم شد و به محض اطلاع دستگاهها را آماده کردیم و آنتن رادار را در سمت مورد نظر قرار دادیم و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری هدف ظاهر شد. ستوان حیدری(۱۴) افسر کنترل شکاری سایت راداری سوباشی اطلاعات لازم را به سایت موشکی HQ۲ ارائه میکرد. (۱۵)عملیات بر روی آن به خوبی انجام و همینطوریکه کار عملیاتی را انجام میدادیم هر کس به طریقی دست به دعا برداشته بود و از خدا کمک میخواست که جو بسیار پاک ومعنوی ایجاد شده بود که قابل وصف نمیباشد خلاصه اقدام به شلیک اولین و دومین تیر موشک کردیم و نهایت شلیک موشک سوم بود که هواپیما را سرنگون و از اوج آسمان به زیر کشیده شد و در مختصاتی که ما اعلام کردیم (دروازه تهران) لاشه هواپیما بدست آمد و خلبان آن هم دستگیر شدو از آن روز به بعدآسمان آبی کشور عزیزمان از لوث وجود میگ ۲۵ پاک شد و دیگر تا پایان جنگ هیچ شهری مورد تهاجم این هواپیما قرار نگرفت. و از این تاریخ تا اتمام جنگ مسؤلیت تعمیر و نگهداری کابین عملیات سایتهای گسترش یافته را عهده دار بودم که به فضل الهی کلیه سایتها تا پایان جنگ بدون کمک خارجیان و بدون دریافت قطعهای از خارج به صورت عملیاتی حفظ شد.» (۱۶)
سوالی که برای شوروی پیش آمد
در این خصوص بازگویی خاطره سردار محمد حسن منصوریان معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران که در آن ایام در سایت یابن الزهرا حضور داشت نیز قابل تامل است. وی در مصاحبهای در این خصوص میگوید: «وقتی این اتفاق مهم رخداد و هواپیمای مذکور توسط پدافندهوایی منهدم شد، نیروهای عراقی اصلا فکرش را نمیکردند که ما بتوانیم این هواپیما را شکار کنیم حتی با کشور شوروی سابق که میگ ۲۵ را در اختیار عراق قرار داده بود دچار مشکل شدند که چرا این هواپیما در ارتفاع بالای ۷۰ هزارپا مورد اصابت موشک قرار گرفته است.»
پس از این موفقیت اهمیت سایت راداری سوباشی در تامین امنیت کشور بیش از پیش مشخص میشود. تا آنجا که مسئولان عراقی به صراحت برای نابودی سایت را داری سوباشی خط و نشان می کشیدند. برابر اسناد موجود:
«در تاریخ ۶۵/۱۲/۱ فرماندهی پدافند هوایی [کشور] موضوع اعلامیه دشمن را به شرح زیر به فرماندهی نهاجا (۱۷) یادآوری میکند که با اطلاعیه دشمن ... و مورد حمله قرار دادن منابع اقتصادی و نظامی کشور و سرنگونی میگ ۲۵ در منطقه اصفهان و با کمک رادار سوباشی امکان حملات پیش بینی شده و همه جانبه از سوی دشمن به رادار [سوباشی] و پایگاه [هوایی] همدان را حتمی میسازد و ضروری است اقدامات پدافندی مناسب پیش بینی شود.»(۱۸)
نحوه تعامل پدافندهوایی ونیروی هوایی در رهگیری هواپیماهای میگ ۲۵
همانگونه که پیش از این عنوان شد اولین سلاح مورد استفاده توسط پدافندهوایی در برابر تجاوزات هوایی که به عنوان لایه اول دفاع هوایی نیز شناخته میشود، دفاع هوایی هواپایه میباشد. این نوع دفاع مبتنی بر استفاده از هواپیماهای جنگنده شکاری-رهگیر در برابر هجوم هواپیماهای دشمن می باشد. در صورت عدم موفقیت هواپیماهای موصوف هدف به سامانه های پدافندهوایی در لایه های مختلف دفاع هوایی واگذار میشود. (۱۹) در مورد درگیری میگ ۲۵ با هواپیماهای ایرانی موارد مختلفی به ثبت رسیده است. از جمله این موارد مربوط به درگیری تاریخ سیزدهم تیرماه ۱۳۶۵ هواپیمای اف-۵ ای (f-۵e) با میگ۲۵ عراقی میباشد. در این درگیری که خلبان هواپیمای ایرانی موفق به اصابت قرار دادن میگ۲۵ توسط مسلسل شد. یکی از خلبانان حاضر در درگیری در خصوص نقش افسران کنترل شکاری سایت راداری در رهگیری موفق وانهدام هواپیمای میگ۲۵ میگوید:
«... این نشان دهنده این مسئله است که برادر سروان هدی [افسر کنترل شکاری سایت رادار در زمان رهگیری میگ ۲۵] کاملا به کارشان وارد و بر اعصاب شان مسلط هستند. کار پرسنل کنترل شکاری و رادار در سطح بسیار عالی بود و به هیچ وجه هیجان زده نشده بودند و دقیقا از موقعیتهای ما و هواپیمای دشمن مطلع بودند و حتی دقیقا می دانستند که راه برگشت هواپیمای دشمن در کجاست و ما را در این منطقه با ارتفاع پایین تر نگه داشتند و نگذاشتند که ما با هواپیمای دشمن رو در رو قرار بگیریم؛ چون اگر چنین می شد هواپیمای دشمن با موشک های دوربردی که داشت ما را هدف قرار می داد. در مجموع کار بزرگی که این برادر انجام دادند باعث شد که نه تنها هواپیمای دشمن نتوانست ما را رهگیری کند، بلکه رادارهای آنها نیز نتوانستند ما را تشخیص دهند و ما توانستیم در این ماموریت محوله موفق باشیم».[۲۰]
این خاطره بیانگر گوشه ای کوچک از وحدت وهمدلی نیروهای آفندهوایی و پدافندهوایی در برابر دشمن بعثی و تلاش آنها جهت مصون سازی آسمان کشور از وجود ناپاک دشمنان است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: احیای ناوشکن دماوند با قابلیتهای بسیار پیشرفته در حال اتمام است.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: بازدارندگی گسترش یافته به معنای توسعه ظرفیتها و توانمندیهای نیروی دریایی به سمت آبهای آزاد در دستور کار این نیرو قرار دارد.
او افزود: برای تحقق این حرکت پر شتاب، نیروی دریایی به مجموعهای از تجهیزات، قابلیتها و توانمندیها نیاز دارد که بتواند در دریاهای آزاد به نفع امنیت دریانوردی جهانی و اقتصاد ملی تلاش داشته باشد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: کار ساخت تجهیزات به صورت ۱۰۰ درصدی با استفاده از ظرفیتهای داخلی کشور و با تمرکز بر بخش قابل توجهی از ظرفیتهای استان هرمزگان و توانمندیهای علمی و صنعتی کشور به سرعت در حال انجام است و در آینده شاهد تغییرات گسترده در حوزه تجهیزات نیروی دریایی خواهیم بود.
او تصریح کرد: بهمن ماه امسال شاهد الحاق ناوشکن دنا به مجموعه ناوگان جنوب در بندرعباس خواهیم بود، دنا ناوشکنی جدید از کلاس موج و مشابه ناوشکنهای جماران و سهند است که با افزایش دانش علمی نیروی دریایی، قابلیتهای جدیدی به آن افزوده شده و ظرفیتهای بیشتری نسبت به سایر ناوشکنهای کشور دارد.امیر خانزادی گفت: در ناوشکن دنا سیلوهای پرتاب موشک عمودی پرتاب در حال نصب است و این ناوشکن ضمن حمل بالگرد، ظرفیت مصونیت بخشی به شناورها در ابعاد زیرسطح، سطح و هوا را نیز دارد.
او از الحاق ناو موشکانداز زره به ناوگان نیروی دریایی تا پایان سال خبر داد و افزود: این ناو یک شناور بسیار تندرو با قابلیت حمل و پرتاب موشک است.فرمانده نداجا از احیای ناوشکن دماوند با قابلیتهای بسیار پیشرفته تا پایان سال جاری خبر داد و اظهار داشت: کار احیای ناوشکن دماوند در حال اتمام است و دماوند جدید با سازه بسیار پیشرفته، سطح مقطعی بسیار کوچک، ظرفیتهای رانشی جدید، سامانههای سنجنده بسیار پیشرفته، قابلیت رادار چشم عقاب، سیلوهای پرتاب موشکهای عمود پرتاب و سنجندههای زیرآبی و اژدر تا پایان سال به ناوگان نیروی دریایی ملحق خواهد شد.
او در پایان افزود: کار ساخت زیردریاییهای جدید از کلاس فاتح به سرعت در حال انجام است و سالهای آینده شاهد مجموعههای جدیدی از نسل جدید زیردریایی در ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی خواهیم بود.فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) امروز اول آذر ماه در حاشیه رزمایش مدافعان آسمان ولایت گفت: آمریکا با اجتناب از رفتار اشتباه در منطقه خلیج فارس، نسبت به «حفظ جان سربازان خود» مسئولانه عمل کند.
به گزارش همشهری آنلاین، نورنیوز نوشت: «غلامعلی رشید» گفت: نیروهای مسلح ما تهدیدات را دائما ارزیابی کرده و در مقابل هرگونه تهدیدی از آمادگی بسیار بالایی برخوردار هستند.
قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) مرکز «عملیات مشترک کل نیروهای مسلح ایران» بوده و ماموریت آن غیرستادی و ناظر بر فرماندهی عملیاتهای آفندی و پدافندی در ابعاد سخت و نرم است، لذا این اظهارات بسیار مهم و جدی ارزیابی می شود.
تحلیل شرایط منطقه و آرایش یگانهای نظامی بیگانه، هیچگونه نشانی از تهدید نظامی را تایید نمی کند اما این هشدار به آمریکا مبین وجود تهدیدی با تاثیرات یک هجوم نظامی است.
به نظر میرسد؛ تهدید مدنظر مربوط به برنامه ریزی و اقدامات آمریکا برای اعمال «جنگ موج چهارمی علیه ایران» و شرکای منطقه ایش باشد.
بررسی ابعاد فعالیت رسانههایی چون «بی بی سی فارسی، منوتو، ایران اینترنشنال و مرکز اعتدال عربستان» در هدایت این جنگ، این گمانه را کاملا تایید میکند.
سرلشکر رشید: آمریکا نسبت به حفظ جان سربازان خود مسئولانه رفتار کندایسنا متن اظهارات سرلشکر رشید را نیز منتشر کرده است.
فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء(ص) با بیان اینکه دولت آمریکا باید با اجتناب از رفتار اشتباه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز نسبت به حفظ جان سربازان خود مسئولانه عمل کند، گفت: برای جلوگیری از جنگ تنها گفتار و ارسال پیام کفایت نمی کند و به اقدام مناسب و رفتار مناسب نیاز است.
سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء(ص) در حاشیه رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ و در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: به لطف خداوند بزرگ نیروهای مسلح ما متشکل از ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از همه ابزارهای قدرتی که در اختیار دارند و با اشراف اطلاعاتی و رصد اقدامات دشمن، نهتنها تهدیدات را به طور دائم مورد ارزیابی قرار می دهند، بلکه در مقابل هرگونه تهدیدی از آمادگی بسیار بالایی هم در بعد دفاعی و هم در بعد تهاجمی برخوردار هستند.
وی افزود: قدرت نیروهای مسلح شامل نیروهای زمینی و دریایی ارتش و سپاه، پدافند هوایی ارتش و هوافضا و موشکی سپاه در چارچوب منافع و اهداف ملت ایران روز به روز در حال آماده شدن است و با قدرت کامل در مقابل هرگونه اقدامات تحریک کننده و مداخله آمیز در دفاع از این سرزمین به صورت سازماندهی شده و روبه افزایش هستند.
فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء(ص) با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸، تصریح کرد: ما در این سه هفته اخیر در قلب ایران و در سرزمینی به وسعت بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع یک رزمایش بزرگی را در عرصه پدافند هوایی داشتیم. نیروهای پدافند هوایی ارتش و سپاه و کلیه ظرفیت هایی در کشور که می تواند در این امر به کار گرفته شود تحت امر قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء به فرماندهی امیر سرلشکر موسوی این رزمایش را طرح ریزی و به اجرا گذاشتند.
سرلشکر رشید ادامه داد: ما از همه آموزش هایی که تاکنون دیده ایم و از همه تجربیات و سلاح هایی که تولید بومی خودمان در وزارت دفاع است، همه اینها را تحت امر متخصصان و فرماندهان تست و ارزیابی کردیم و برای دفاع از آسمان ایران، مهارت ها و ورزیدگی کارکنان شجاع پدافند هوایی ارتش و سپاه را ارتقاء بخشیدیم.وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال جنگ نبوده و نیستیم اما در برابر هرگونه تهدیدی قاطعانعه از منافع ملت ایران و سرزمین ایران اسلامی دفاع می کنیم، خاطرنشان کرد: بعنوان فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء(ص) از این میدان و صحنه رزمایش پدافند هوایی به دشمنان ملت ایران به ویژه آمریکاییها هشدار میدهیم که دولت آمریکا باید با اجتناب از رفتار اشتباه در منطقه به ویژه منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز نسبت به حفظ جان سربازان آمریکایی و به خطر افتادن جان آنها مسئولانه عمل کند.
فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء(ص) در پایان تاکید کرد: برای جلوگیری از جنگ تنها گفتار و ارسال پیام کفایت نمی کند و به اقدام مناسب و رفتار مناسب نیاز است.
فرمانده رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت۹۸ تاکید کرد: ارزیابیهای اولیه ما از رزمایش مدافعان آسمان ولایت۹۸ بسیار خوب است. یگانها نمرههای بالایی دریافت کردهاند و عملکرد خوبی داشتند که جزئیات اقدامات و عملکردها در حال جمعبندی است.
روابط عمومی ارتش با اعلام این خبر افزود، امیر سرتیپ قادر رحیمزاده فرمانده رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ در جمعبندی عملکرد نیروهای شرکتکننده در رزمایش گفت: این رزمایش با تلاش همه یگانهای شرکتکننده بسیار موفق برگزار شد. برنامهریزی کرده بودیم نیروهایی از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نقش نیروهای متخاصم وارد منطقه رزمایش شوند. سامانههای مختلف راداری و موشکی که با هوشیاری قبلا در منطقه مستقر شده بوند توانستند اهدافی را که وارد منطقه رزمایش شدهاند، بموقع کشف، شناسایی و منهدم کنند.
ایسنا که این خبر را منتشر کرده در ادامه میافزاید: فرمانده رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ با بیان اینکه تکتک سامانههایی که در اینجا مستقر هستند، توسط افسران مجرب و متخصص هدایت شدند، اظهار داشت: ارزیابها نیز عملکرد سامانهها و کارکنان ما را که عموما جوانان هستند، ارزیابی میکنند. برای اولین بار پس از تشکیل نیروی پدافند هوایی، ما مرکز عملیات پدافند هوایی مربوط به قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) را در منطقه رزمایش مستقر کردیم و تحت فرمان و کنترل عملیاتی قرار گرفته بود که عملکرد این مراکز هم مورد ارزیابی قرار گرفت.
رحیمزاده با بیان اینکه ارزیابیهای اولیه ما از این رزمایش بسیار خوب است، تصریح کرد: در ارزیابیهای اولیه، یگانها نمرات بسیار خوب و بالایی دریافت کردهاند و عملکرد بسیار خوبی داشتند که ریز اقدامات و عملکردها نیز در حال جمعبندی است.
رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ در منطقه عمومی سمنان از روز گذشته (پنجشنبه) با هدف ارتقای آمادگی رزمی، همافزایی توان پدافند هوایی نیروهای مسلح در شرایط نزدیک به رزم واقعی و در منطقهای به وسعت ۴۱۶ هزار کیلومتر مربع و در منطقه عمومی سمنان آغاز شد. در این رزمایش انواع سامانههای بومی موشکی و راداری ارتفاع پست، متوسط و بلند به عملیات مقابله با انوع تهدیدات هوایی خواهند پرداخت.
صبح امروز نیز عملیات اسکرامبل پهپادهای رزمی نیروی پدافند هوایی ارتش برای نخستین بار در رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ و با حمله گسترده هواگردهای مهاجم دشمن انجام شد. همچنین اهداف ارتفاع بلند مهاجم در مرحله نهایی رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ با شلیک سامانه بومی تلاش نیروی پدافند هوایی ارتش سرنگون شدند.
در ادامه این رزمایش، سامانه موشکی مرصاد با حمله موشکهای کروز نیروی متخاصم به منطقه رزمایش درگیر و این اهداف را منهدم کرد. کشف و شناسایی پرندههای بدون سرنشین متخاصم در منطقه عمومی رزمایش و درگیری و انهدام آنها توسط سامانه بومی مرصاد و مرصاد متحرک نیروی پدافند هوایی ارتش از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش از رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ بود.
همچنین سامانه پدافندی بومی ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش در مرحله نهایی رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸، برای نخستین بار در شرایط رزم واقعی علیه اهداف متخاصم در منطقه عمومی رزمایش اقدام عملیاتی انجام داد.