آیین امضای میثاقنامه شورای راهبردی خط تولید بالگرد ملی صبا ۲۴۸ در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در شرکت پنها (پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران) برگزار شد.
به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایرنا، آیین امضا میثاقنامه شورای راهبردی خط تولید بالگرد ملی صبا ۲۴۸ امروز (پنجشنبه) با حضور امیر خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، سیروس وطنخواه مقدم رئیس مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، محمد سرور رئیس اورژانس هوایی کشور، آرش خدایی معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، امیر سرتیپ دوم خلبان مجتبی روحانی مدیر عامل شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران و جمعی از مسئولین کشوری در شرکت پنها (پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران) برگزار شد.این میثاقنامه در آستانه چهل و دومین سالگرد طلیعه فجر انقلاب اسلامی ایران با گرامیداشت یاد و خاطره امام شهیدان و شهدای انقلاب و دفاع مقدس و با پیروی از منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی در سال مزین به شعار جهش تولید و در راستای تقویت و توسعه تولید ملی در پروژه تولید بالگرد ملی صبا ۲۴۸ به امضا حاضرین رسید.منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در این آیین گفت: در سند جامع هوا فضا به دنبال تولید بالگردهای نیمه سنگین هستیم که این هدف یک مصوبه قانونی است.
وی با بیان این که بالگرد ملی صبا ۲۴۸ در رده بالگردهای نیمه سنگین شناخته میشود، گفت: شرکت پنها با وجود بودجه کم و محدودیتی که داشت توانست این نمونه بالگرد را تولید کند که موضوع قابل توجهی است و خوشحالیم که امروز این پروژه مجددا در دستور کار قرار گرفته است.دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، ساخت بالگرد را یک پروژه بسیار پیچیده و دارای سیستمها و زیر سیستم مختلف دانست و تصریح کرد: تولید بالگرد دارای ابعاد مختلفی است که ساخت آن را بسیار دشوار کرده است. خوشبختانه امروز توسط شرکت پنها به این فناوری راهبردی دست یافتهایم.
منطقی، تولید انبوه بالگرد در کشور را نیازمند ایجاد یک شبکه فناوری و تولید تجهیزات با مرکزیت پنها دانست و تاکید کرد: با میثاق نامه امروز موضوع ایجاد شبکهای منسجم را دنبال میکنیم؛ البته نیازمند ایجاد یک شبکه صنعتی پیشرفت نیز هستیم تا بتوان در کنار تولید بالگرد، شبکه خدمات این تیپ بالگردها را نیز ایجاد کنیم که بحث پشتیبانی را به خوبی انجام دهیم.
وی ادامه داد: توسعه صنعت بالگردی نیاز به شکلگیری شبکه صنعتی پیشرفته و شبکه فروش دارد که نشان میدهد این کار بسیار پیچیده و دارای ابعاد مختلف است، پس نیازمند همکاری و برنامهریزی دقیق و گسترده در این زمینه هستیم.
یک مقام آگاه ورود جنگنده F-۳۵ به آسمان ایران را رد کرد.
به گزارش همشهریآنلاین به نقل از تسنیم، نیمه شب گذشته شنیده شدن صدای آژیر خطر در یکی از مناطق غرب تهران و همزمان، پرواز مشکوک یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی ترکیه، در فضای عمومی خبرساز شد.
این اتفاق نادر گمانهزنیهای زیادی را در فضای مجازی در پیداشت ازجمله احتمال حملات سایبری، احتمال حمله نظامی، وقوع انفجار و آتشسوزی در فرودگاه امام و برخی نقاط تهران و البته ورود جنگنده F-۳۵ رژیم صهیونیستی به آسمان ایران.
دقایقی پس از این ماجرا، حمید گودرزی معاون امنیتی استاندار تهران، صدای مشکوک را به دلیل اختلال در سیستم صوتی و هشدار یکی از مراکز مستقر در غرب تهران عنوان و تاکید کرد که این مسئله هیچ جنبه امنیتی نداشته است.روابط عمومی فرودگاه امام خمینی(ره) نیز در اطلاعیهای عنوان کرد که تغییر مسیر پرواز هواپیمای ترکیشایر به دلیل شرایط بد جوی در فرودگاه بوده که خلبان تصمیم میگیرد بجای فرود در این فرودگاه به باکو برود.
در همین رابطه، یک مقام آگاه در نیروهای مسلح نیز در گفتگو با تسنیم، شایعه ورود جنگندههای اسرائیلی در آسمان کشور را تکذیب کرد و گفت ماجرای دیشب هیچ ارتباطی با تهدیدات هوایی که منجر به فعال شدن سیستم پدافند هوایی کشور بشود نداشته است.
پرواز هواپیماهای F-۳۵ در آسمان ایران پیش از این نیز به شکل شایعاتی در فضای مجازی مطرح شده بود.در خردادماه سال ۹۷ شایعهای مبنی بر ورود ۲ فروند از این جنگنده به آسمان ایران و گشتزنی آنها در مرکز کشور منتشر شد درحالیکه حتی بررسی توانمندیهای این جنگنده نیز نادرست بودن آن را نشان میداد.
برای مثال، شعاع عملیاتی جنگنده F-۳۵ -در حالت عملیاتی- حدودا ۱۲۰۰ کیلومتر است که این میزان بُرد -حتی اگر هواپیما در بالاترین ارتفاع به منظور کاهش مصرف سوخت حرکت کرده و مسیر کاملا مستقیم را هم طی کند- کفاف رسیدن به مرکز ایران را نمیدهد.
این جنگنده باید برای انجام این عملیات ادعایی، یا بر فراز آسمان و یا روی زمین در یکی از کشورهای همسایه اقدام به سوختگیری کند که در این صورت امکان پنهان نگاهداشتن عملیات مقدور نیست.
از موضوعات دیگر در رابطه با این هواپیما، تاکید بر رادارگریز بودن آن است.
موضوع رادارگریز یا استیلز بون پرندهها (با سرنشین و بدون سرنشین) همواره یکی از دغدغههای اصلی و مهم کمپانیهای سازنده و به کارگیرندگان آنهاست چراکه امروزه با طراحی و ساخت انواع سامانه های پیشرفته راداری بسیاری از پرنده ها براحتی قابل کشف و رهگیری هستند.
اصولا هیچ کشوری نمیتواند ادعا کند هواپیمایی با قابلیت صددرصدی پنهان ماندن از رادارها را ساخته است. درواقع رقابت در این عرصه بر سر میزان پنهان ماندن از دید رادارهاست.
هر هواپیما (و هر جسم دیگری در زمین، دریا و هوا) دارای حجمی است که این حجم در رادارها قابل مشاهده است که به آن سطح مقطع راداری یا RCS گفته میشود.
در سیستم پدافند هوایی کشورمان نیز امروزه با بکارگری انواع رادارهای پیشرفته از جمله نبو، کاستا و نمونه های دیگر بعضا بومی، این امکان وجود دارد که پیشرفته ترین تجهیزات کشف و رهگیری شوند.
برای نمونه، در آذرماه سال ۹۰ هواپیمای بدون سرنشین RQ-۱۷۰ آمریکایی در حالی در تور پدافند هوایی کشورمان گرفتار شد که این پرنده محصول یکی از پرهزینهترین و محرمانهترین پروژههای تاریخ نظامی آمریکا بود.
این هواپیمای بدون سرنشین علاوه بر قابلیتهای منحصر به فرد در حوزه شناسایی، از توانمندی فوق العاده پنهانکاری نیز برخوردار بود ولی نهایتا در دام پدافند هوایی کشورمان گرفتار شد.جنگنده F-۳۵، جنگنده نسل ۵ ساخت آمریکا و محصول یکی از پرهزینهترین پروژه های نظامی این کشور است که البته مخالفینی هم در داخل دارد.
آمریکا این جنگنده را درحالی ساخت که از جنگنده رپتور F-۲۲ نیز به صورت اختصاصی در ارتش خود بهره میبرد و جنگنده F-۳۵ در واقع با نگاه به صادرات و فروش به دیگر کشورها ساخته شد و آمریکا آن را به برخی همپیمانان و دوستان خود ازجمله رژیم صهیونیستی نیز فروخته است.
موضوع فروش این جنگنده به کشور امارات در روزهای اخیر و پس از روی کار آمدن بایدن در آمریکا خبر ساز شده است چراکه دولت جدید آمریکا فعلا قرارداد فروش این هواپیما به امارات را که در زمان ریاست جمهوری ترامپ بسته شده بود، معلق کرده است.
سردار محمدحسین سپهر با تصویب رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بهعنوان فرمانده جدید قرارگاه مرکزی مهارتآموزی کارکنان وظیفه منصوب شد.
به گزارش همشهریآنلاین به نقل از مهر، در راستای انتصاب فرمانده جدید قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (یکشنبه) مراسم تکریم و معارفه فرماندهان سابق و جدید این قرارگاه در محل ستاد کل نیروهای مسلح با حضور سردار سرتیپ پاسدار علی عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد.
در این مراسم، ضمن تقدیر از خدمات شایان سردار مهدی فرحی در شکلگیری و تاسیس قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح، برای وی در سمت جدید آروزی موفقیت شد.
سردار محمد حسین سپهر پیش از این جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین بود.
سیاستگذاری، برنامهریزی، هدایت و راهبری طرحهای مرتبط با رشد و تعالی کارکنان وظیفه در زمینه توانمندسازی مهارتها، تسهیل اشتغال و کسب و کار، ارتقاء جذابیت، نشاط و خوشایندسازی محیط خدمت سربازی و استفاده بهینه و اثربخش از قابلیتها و توانمندیهای خدمت وظیفه با استفاده از تمام ظرفیتها و توانمندی نیروهای مسلح و تعامل با وزارتخانهها سازمانها و دستگاههای کشوری از جمله ماموریتهای قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح است.