سیمان یکی از مهمترین سنگبناهای تمدن مدرن است که همزمان در ایجاد یکی از بزرگترین تهدیدهای محیطزیستی نیز نقشی مهم برعهده دارد.
براساس گزارش نیواطلس، تولید سیمان فرایندی است که به دلیل نیاز به دمای بالا، به مصرف انرژی کلانی نیزا دارد و از این رو مقصر تولید پنج درصد دیاکسیدکربن منتشرشده در جهان به شمار میرود. از این رو دانشمندان به شدت به دنبال شیوههایی پاکتر برای تولید سیمان هستند.
اکنون گروهی از دانشمندان MIT دریافتهاند که با پودر کردن خاکسترهای آتشفشانی و افزودن آن به ترکیب سازنده سیمان نه تنها میتواند از میزان مصرف انرژی در حین تولید این ماده بکاهد، بلکه سازه ساخته شده با کمک این سیمان از استقامت بالاتری برخوردار خواهد بود.
به گفته دانشمندان استفاده از خاکسترهای آتشفشانی از مزایای زیادی برخوردار است: این ماده در سرتاسر جهان به وفور یافت میشود، هیچ کارایی خاصی ندارد و زمانی که پودر میشود، از ویژگیهای طبیعی سادهای برای تبدیل شدن به سیمان برخوردار است. خاکسترهای آتشفشانی تحت فشار و دمای بالا و در فرایندی کاملا طبیعی ایجاد میشوند به بیانی دیگر طبیعت بخش مهمی از تمامی فعلو انفعالات شیمیایی که برای تولید سیمان به آنها نیاز است را انجام دادهاست.
محققان با بررسیهای بیشتر دریافتند اگر 50 درصد از ترکیب سیمانهای معمولی را خاکستر آتشفشانی تشکیل دهد، از میزان انرژی مورد نیاز برای تولید سیمان 16 درصد کاسته خواهد شد و در عین حال مقاومت کلی سیمان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. مهندسان میتوانند متناسب با نیازخود میزان خاکستر آتشفشانی را در ترکیب سیمان کم یا زیاد کرده و میزان ریزی ذرات خاکستر را نیز متناسب با نوع سیمان مورد نیاز تغییر دهند.
ایلان ماسک کارآفرین آمریکایی موفق شد قدرتمندترین راکت جهان، فالکون هوی متعلق به شرکت اسپیسایکس را از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا راهی فضا سازد، درحالی که خودروی تسلای سرخرنگ وی نیز درون این راکت بود.
براساس گزارش BBC، راکت جدید شرکت اسپیس ایکس، فالکون هوی، که قوی ترین راکت کنونی جهان برای انتقال بار به فضا به شمار میرود، با موفقیت و درحالی که تسلای سرخرنگ ایلان ماسک را به همراه داشت، توانست از این پرتاب آزمایشی سربلند بیرون بیاید.
ایلان ماسک، سرمایهگذار و بنیانگذار اسپیس ایکس چندی پیش اعتراف کرده بود که شانس موفقیت پرتاب این راکت جدید 50 درصد است،اما در عمل این شانس افزایش پیدا کرده و راکت با موفقیت پرتاب شد. اسپیسایکس امیدوار است فالکونهوی به زودی به قدرتمندترین راکت باری جهان تبدیل شود.
این راکت گنجایش حمل دستکم 64 تن بار برابر با پنج اتوبوس دوطبقه به مدار پایین زمین را داراست که این گنجایش به گفته ماسک کمی بیش از دوبرابر گنجایش راکت دلتا هوی است، درحالی که فالکون هوی با یک سوم هزینه دلتا هوی ساخته شدهاست.
درصورتی که مابقی مراحل پرتاب راکت با موفقیت انجام گیرند،تسلای سرخرنگ ماسک به همراه آدمک پشت فرمان آن در مدار زمین به دور خورشید قرار خواهند گرفت.
پرتاب ماهوارههای بسیار بزرگ اطلاعاتی و نظامی برای دولت آمریکا، ارسال مجموعه بزرگی از ماهواره های کوچک برای ایجاد اینترنت پرسرعت جهانی، پرتاب روباتهای بزرگتر و قدرتمندتر و برای فرود بر سطح مریخ یا بازدید از سیارههای دوردستی مانند مشتری و زحل و قمرهای آنها و پرتاب تلسکوپهای بزرگی نظیر تلسکوپ فضایی جیمز وب که قرار است جانشین تلسکوپ هابل باشد. این تلسکوپ به اندازهای بزرگ است که برای جا گرفتن در یک راکت باید تا شود.
نیمی از اتوبوسهای دنیا تا سال ۲۰۲۵ برقی خواهند بود و چین به یکی از قطبهای تولید و استفاده از این اتوبوسها مبدل میشود.
تحقیقات بلومبرگ حاکیست که تا سال ۲۰۲۵ تعداد اتوبوسهای برقی مورد استفاده در ناوگانهای حمل و نقل عمومی سه برابر خواهد شد. تعداد این اتوبوسها در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۸۶ هزار اتوبوس بوده است.
اما این رقم در هفت سال آینده به حدود ۱.۲ میلیون واحد اتوبوس افزایش مییابد. بنابر این ۴۷ درصد از کل ناوگان اتوبوسرانی درون شهری دنیا را اتوبوسهای برقی تشکیل خواهند داد.
استقبال چینیها از اتوبوسهای برقی با توجه به نیاز داخلی بالای این کشور بسیار بالا خواهد بود و بررسیهای بلومبرگ نشان میدهد تا ۹۹ درصد از اتوبوسهای برقی دنیا در کشور چین به کار گرفته خواهند شد.
علاوه بر چین، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نیز به دنبال استفاده گسترده از اتوبوسهای برقی هستند. نیویورک از سال گذشته ۱۰ اتوبوس برقی را به طور آزمایشی به کار گرفته و قصد دارد به تدریج کل ناوگان اتوبوسرانی این کشور را برقی کند که به کاهش تولید سالانه ۵۷۵ هزار تن مربع گاز دی اکسید کربن خواهد انجامید.
اگر چه هزینه تولید اتوبوسهای برقی بیش از اتوبوسهای معمولی است اما با توجه به عدم مصرف سوختهای فسیلی توسط آنها در درازمدت این تحول موجب صرفهجویی قابل ملاحظهای خواهد شد.
براساس گزارش نیواطلس، این درحالی است که دارکوب که پرندهای کوچک و ظریف است، به صورت مداوم و مستمر نیرویی برابر 1000G را تحمل میکند بدون اینکه آسیبی به مغزش وارد شود.
دارکوبها از قابلیتهای ایمنی متعددی برخوردارند که درون جمجمه آنها تعبیه شدهاست. منقار،جمجمه و دیگر استخوانهای این پرنده به خوبی در کنار یکدیگر تنظیم شدهاند تا بتوانند امواج ضربهای را از مغز دور نگه دارند و همین قابلیت الهامبخش ساخت کلاهی ایمنی به نام کرانیوم شدهاست.
محققان برای مطالعه روی ویژگیهای مغز این پرنده از نمونههای نگهداری شده در موزه تاریخ طبیعت دانشگاه هاروارد استفاده کردند و آن را با جمجمه و مغز دارکوب داونی مقایسه کردند درحالی که گروهی از پرندههای سرخبال را که از خانواده دارکوبها هستند اما خود را به صورت مداوم در معرض آسیبهای مغزی قرار نمیدهند، به عنوان گروه کنترل درنظر گرفته شدند.
دانشمندان به دنبال روند ساخت پروتئینهای تاو در مغز دارکوبها بودند، پروتئینهایی که به دور اکسونهای مغز بسیاری از جانداران وجود دارد تا از اتصالات شکننده مغزی آنها محافظت کرده و آن را تثبیت کند وجود مقادیر زیادی از این پروتئین در مغز انسان به معنی آسیب مغزی است.
محققان با بررسی مغز دارکوبها و پرندگان سیاه بالسرخ دریافتند مقدار این پروتئین در مغز دارکوبها بسیار بالاتر است تا احتمالا به این شکل از مغز این پرندگان در برابر ضربههای روزانهای که به سر آنها وارد میشود محافظت کند. محققان معتقدند وجود مقدار زیادی از این پروتئین در مغز دارکوبها باعث شده که این رفتار طی میلیونها سال حفظ شود.
به گفته آنها اگر کوبیدن به تنه درخت برای مغز این پرندگان آسیبزا بود،این رفتار طی میلیونها سال و در اثر انتخاب طبیعی به تدریج از بین میرفت از این رو احتمال میرود تولید پروتئینهای تاو در مغز دارکوبها نوعی سازگاری محافظتی است و هیچ ریشه آسیبشناسی ندارد.
مریخنورد کنجکاوی پس از ۱۸۵۶ روز مریخی قدم زدن در میان طلوعهای آبیرنگ، تپههای شنی و قمرهای کوچک و کمفروغ مریخی، در کنار بستر دریاچهای قدیمی متوقف شد
تا نگاهی به سفر پنج سالهاش بیاندازد.
براساس گزارش واشنگتنپست، ناسا به مناسبت پنجمین سالگرد سفر ماجراجویانه این روبات مریخی روی سیاره سرخ،عکسی ترکیبی و پانوراما را از چشمانداز کنجکاوی از مریخ در ماه اکتبر منتشر ساخت.
در این تصویر،از پایینترین دامنههای کوه شارپ تا بستر حفرهای در فاصله 18 کیلومتری از مریخنورد، نقطه فرود کنجکاوی روی مریخ، دیده میشود.
در مسیر سفرش به کوه شارپ، کنجکاوی تصویری خیره کننده را نیز از طلوع آبی رنگ خورشید ثبت کرد که شاید ارزش علمی چندانی نداشتهباشد اما بهت بسیاری از زمینیان را برانگیخت. از دیگر صحنههای جالب توجهی که کنجکاوی در طول این پنجسال فعالیت مشاهده کردهاست،عبور قمر فوبوس از برابر خورشید بودهاست.
دانشمندان در ابتدا و پس از فرود کنجکاوی روی مریخ امیدوار بودند کنجکاوی بتواند خود را تا پایان همان سال به پایه کوه شارپ برساند، اما این روبات ماهها را در اطراف منطقه فرودش سپری کرد و پس از آن بود که سفر طولانیاش را به کندی آغاز کرد. در طول این سفر و در حین عبور از روی تپهها،کنجکاوی بارها و بارها متوقف شد تا از صحنههای اطرافش عکسبرداری کند،از این رو است که میگویند این روبات نیمی از وقتش را به خوشگذرانی و نیمی دیگر را ره برسیهای علمی میگذراند.
کنجکاوی، پیچیدهترین ابزار ناسا روی مریخ که از مته حفاری، آزمایشگاه و لیزر برخوردار است، گاه موجب ناامیدی افرادی شدهاست که در انتظار بررسی اطلاعات گردآوری شده توسط تجهیزاتش هستند. این نقد تا حدی پیشرفته که حتی گروهی از محققان ناسا کنجکاوی را به روباتی توصیف کردهاند که بیش از انجام مطالعات علمی به نظاره مناظر اطراف میپردازد.
با اینهمه کنجکاوی در طول ماموریتش مریخ را برای عموم مردم به مکانی حقیقی تبدیل کرد و با اطلاعاتی که گردآوری کرد نشان داد مریخ زمانی سیارهای زیبا با رودها و دریاچههای پرآب بودهاست.
از نقطهای که کنجکاوی عکسبرداری این پانوراما را آغاز کردهاست، تپههای بگنولد نیز دیده میشود که کنجکاوی چند ماه پیشتر از آنها عبور کردهبود. این تپهها یکی از اصلیترین موانع میان کنجکاوی و مقصد نهاییاش کوه شارپ بودند. کنجکاوی در حین عکسبرداری از این تپهها چند سلفی نیز از خود ثبت کرد.
در مسیر سفرش به کوه شارپ، کنجکاوی تصویری خیره کننده را نیز از طلوع آبی رنگ خورشید ثبت کرد که شاید ارزش علمی چندانی نداشتهباشد اما بهت بسیاری از زمینیان را برانگیخت. از دیگر صحنههای جالب توجهی که کنجکاوی در طول این پنجسال فعالیت مشاهده کردهاست،عبور قمر فوبوس از برابر خورشید بودهاست.
دانشمندان در ابتدا و پس از فرود کنجکاوی روی مریخ امیدوار بودند کنجکاوی بتواند خود را تا پایان همان سال به پایه کوه شارپ برساند، اما این روبات ماهها را در اطراف منطقه فرودش سپری کرد و پس از آن بود که سفر طولانیاش را به کندی آغاز کرد. در طول این سفر و در حین عبور از روی تپهها،کنجکاوی بارها و بارها متوقف شد تا از صحنههای اطرافش عکسبرداری کند،از این رو است که میگویند این روبات نیمی از وقتش را به خوشگذرانی و نیمی دیگر را ره برسیهای علمی میگذراند