تراشه جاسوسی در توپ اهدایی پوتین به ترامپ.

به گزارش "ورزش سه"، در طراحی توپ‌های جام جهانی، تراشه ای به کار رفته که اطلاعاتی به داور درباره عبور توپ از خط منتقل می‌کند. وبسایت آدیداس در این رابطه توضیح داده که تراشه به کار رفته می‌تواند امکانات متفاوتی را در اختیار کاربر قرار دهد

سازمان خدمات سری آمریکا در بیانیه ای در این رابطه گفته:" تمام هدایایی که به رئیس جمهور اهدا می‌شود، مورد بازبینی قرار می‌گیرند. سازمان سری قصد ندارد توضیح بیشتری درباره نحوه انجام این کار ارائه کند." اینکه توپ اهدایی پوتین به ترامپ حاوی چنین تراشه ای بوده یا نه مشخص نیست ولی حتی اگر تراشه ای در آن وجود داشته باشد، صرفا نمی‌توان گفت که خطر امنیتی ایجاد می‌کند. در حقیقت این تراشه طبق توضیحات آدیداس، برای ارتباطات نزدیک زمین است و این امکان را ایجاد می‌کند که اطلاعات بین دو طرف منتقل شود.

با این حال شایعاتی وجود دارد که این توپ احتمالا حاوی یک تراشه خاص برای انتقال اطلاعات باشد. روزی که پوتین این توپ را به ترامپ اهدا کرد، سناتور ایالت کارولینا جنوبی توئیت زده بود و در این رابطه هشدار داده بود. او نوشته بود:" اگر من بودم، توپ را بررسی می‌کردم که در آن دستگاه شنود وجود دارد یا نه و هیچگاه آن را به کاخ سفید نمی‌آوردم." آدیداس در این رابطه که تراشه موجود در توپ، قابل هک شدن هست یا نه توضیحی ارائه کرده است. در طول کنفرانس خبری مشترک پوتین و ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هرگونه دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 را تکذیب کرد که این موضوع با واکنش های بسیاری همراه شد. رئیس جمهور آمریکا به خاطر موضوع دریافت چنین هدیه ای و صحبت هایی که در آن کنفرانس خبری انجام داد به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.